Dagens Nyheter

6 aug. 2013

Nyhetsflödet måndag den 5 augusti

Måndag den 5 augusti

Gruppegoism eller människovärde
- Nasrin Sjögren i Världen idag - "I Prideparaden gick jag helt grönmålad. Som Hulken. Jämte mig gick Gustav Fridolin. I min senaste Prideparad, alltså. För nio år sedan. Då jag ännu kallade mig feminist. Numera går jag varken i Prideparader eller titulerar mig feminist. Samtidigt har mitt engagemang för mänskliga rättigheter fördjupats starkt. För kvinnor, HBTQ-gruppen och precis alla människor. I dag har jag make och barn, men jag är fortfarande bisexuell och jag är kvinna. Varför vill jag då inte tillhöra dessa högljudda rörelser som påstås värna mig? Svaret är enkelt. Jag insåg till slut att de inte bara ägnar sig åt just mänskliga rättigheter i sin grundläggande form.
Det är snarast fråga om gruppegoistiska rörelser som prioriterar de egna. Även om det sker på bekostnad av andra, mer värnlösa, individer. Som barn. Det finns gränser för hur långt jag är redo att gå för att få min vilja igenom. Att trampa på barns rättigheter är en skarp sådan gräns.
"

Peter Persson hoppar i alla galna tunnor samtidigt
- Per Ewerts blogg - "Jönköpings före detta starke man och numera riksdagsledamoten Peter Persson (lokalt känd som en av Sveriges allra hårdaste fiender till friskolor – av alla slag) har inlett höstens politiksäsong med att trampa i både det vetenskapliga, filosofiska religiösa och pedagogiska klaveret på en och samma gång. I en fråga till utbildningsminister Jan Björklund undrar Persson hur han avser att ”krympa ‘Gudsundervisningen’ i skolan till förmån för ‘Higgsundervisning’” eftersom Persson såsom ledare för världens samlade forskarkår (okej, jag ironiserar lite, men det är ytterst svårt att låta bli i det här fallet) slagit fast att vetenskapen nu nått slutsatsen att Gud inte existerar."

Gör inte religion och mystik av Jesus
- Sven Nilsson i Hemmets Vän - "Alltså gör inte religion av Jesus! Gör inte Jesus till en livsåskådning. Gör inte kristen tro till religionsfilosofi och litterär retorik. Gör inte kärleken till Jesu till mystik...
...Vi behöver upptäcka kraften i namnet Jesus. Jesusnamnet är Guds sigill, det han knutit sitt löfte om frälsning till. Ju tydligare vi använder namnet Jesus i allt tal om Gud desto mer blir sagt om vad saken gäller. Desto mer vårt vittnesbörd om Jesus blir en berättelse om en upptäckt och en aktuell relation, ju större ansvar ger vi människor att själva pröva sitt förhållande till Jesus. Kom och se!
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar