Dagens Nyheter

13 aug. 2013

Nyhetsflödet tisdag den 13 augusti

Tisdag den 13 augusti

Om trosrörelsedebatten
- Stefan Swärds blogg - "Trosförkunnelse tror jag är ett genuint bibliskt fenomen. Att framhålla det fullbordade verket i Kristus, välsignelsen i Kristus, möjligheten till bönesvar, helande, att lyfta fram alla Guds löften i Bibeln – det är något alla kristna ska ägna sig åt, det är inte några konstigheter i detta. Vi pastorer och predikanter har ett särskilt ansvar att lyfta fram dessa frågor så att det skapas en trosmiljö i våra församlingar, inte en otrosmiljö.
Jag menar nog att essensen i den trosrörelse som kom på åttiotalet var just detta. Jag kan dock hålla med om att inte minst i amerikansk trosförkunnelse fanns det tendenser till överdrifter och att skapa lärosystem kring enstaka bibelversar. Tycker dock att svenska trosrörelsen i Livets ords tappning har bearbetat detta på ett bra sätt, en läsning idag av Keryx och de böcker Ulf Ekman skrivit som mer är av lärokaraktär, jag har svårt att se att det skulle finnas grund för denna kritik. Jag tycker att delar av åttiotalskritiken sköt över målet, man kritiserade en karikatyr av trosförkunnelse
."

Trons mysterium i mitt liv
- Marcus Birros blogg - "Utanför kristenheten talas det ofta föraktfullt och okunnigt om bönens kraft. På flera sätt betraktas bönen som den svages och lättlurades sista patetiska utväg. Jag kan vittna om motsatsen. Jag vittnar gärna och alltid om vilket mirakel bönen är. På riktigt. Jag lever tack vare bön. Mina barn lever tack vare förbön. Jag orkar för att andra människor ber att jag ska orka. Så storslaget är mysteriet. Men vår tid har byggt murar runt det övernaturliga så att vi ser inte miraklet ens om det utspelas framför våra ögon. Vi är så hjärntvättade av den verkliga, fysiska världen att vi går blinda genom mysteriet som är våra egna liv...
...Själv behöver jag gå till Jesus flera gånger varje dag just nu. Jag gör det för att överleva. Jag kommer som den jag är, världslig, ofullständig, tillintetgjord, sorgsen. Jag kommer ut igen med glöd, ljus och barmhärtighet. Tack Jesus för att du är ett verkligt och närvarande mysterium i mitt liv.
"

Gospel Night i Globen
- Södermalmskyrkan - "Den 23 augusti hyr vi Globen igen! Evenemanget, som heter Gospel Night har fri entré och börjar 19:00! Det blir en härlig kväll med skön gospelmusik då vi kommer tala om för människor vem Gud är och vad han gjort i våra liv. Våra liv blev förvandlade den dagen vi lärde känna Jesus och vi drömmer om att se att svensken få sitt liv förvandlat på samma sätt. Vi kommer på ett fräscht sätt presentera Jesus och står i tro för att se mirakler denna kväll. Människor ska bli helade och få sina liv upprättade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar