Dagens Nyheter

28 aug. 2013

Nyhetsflödet onsdag den 28/8

Onsdag den 28/8

Varför reagerar jag på Piensohos tal – ett nytt försök till förklaring
- Stefan Swärds blogg - "För mig finns det inte på kartan att vara avståndstagande mot människor. Det är en omöjlighet när man jobbar med församlingsgrundande och pionjärarbete och det är emot Jesu undervisning. Människor kommer till kyrkan och kristen tro som de är. Jag har hela mitt liv haft homosexuella vänner. Som jag nämnde, jag skrev nyligen en debattartikel ihop med Jonas Gardell där vi bl.a. protesterade mot utvisningar av homosexuella till muslimländer. Jag har inte några problem med att förena en kristen syn på samlevnad med att kämpa för människors mänskliga rättigheter, inklusive homosexuellas.  Däremot kräver den miljön att man är tydlig i sin undervisning och jag har så många gånger förundras över människor som helt saknar kristen bakgrund, hur snabbt de förstår och strävar efter att leva enligt kristna normen. Jag har vigt åtskilliga sambopar under åren, som gift sig just därför att de har kommit fram till en kristen förståelse av äktenskapet."

Hör barnmorskornas personliga berättelser
- Ruth Nordström i Världen idag - "Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon”. För två år sedan väckte detta uttalande liv i abortdebatten i Sverige när vårdpersonal som mådde dåligt av att se barn som överlevt sena aborter, slog larm till Socialstyrelsen. Dagens Medicin skrev då: ”I Sverige dödas inte fostret före aborter. Därför händer det att det fortfarande lever när det kommer ut. Det andas och rör på sig.” En anonym sjuksköterska sade till tidningen: ”I år har vi haft två aborter, en i vecka 18 och den andra i vecka 22, där fostren fortfarande levde när de kom ut. De andades och rörde på sig i upp till en timme efteråt. Det känns oetiskt att låta ett liv självdö på det här viset”.  

Baklengs rundt Stortinget
- Norge idag - "Fattigdomsbekjempelsen her i landet går i gal retning, sier Petra Kjellen Brooke i Frelsesarmeen. Fredag ettermiddag gikk en lang rekke mennesker baklengs rundt Stortinget for å illustrere dette."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar