Dagens Nyheter

10 juni 2013

Nyhetsflödet måndag den 10 juni

Måndag den 10 juni

Rita, 16, såldes som sexslav till Sverige
- FA:s hemsida - "Räddad. ”Tack vare att det finns en organisation som Frälsningsarmén som hjälper kvinnor i min situation, är jag vid liv i dag och kan och vill kämpa vidare. De har gett mig en ny chans”, säger Rita. Många andra kvinnor är fortfarande i den situation som Rita var i som 16-åring."

 Svarta, stolta stormfåglar
- Marcus Birro i Världen idag - "Det händer inte lika ofta längre, men ibland blir jag svårt vemodig. Sorgen tycks komma från ingenstans men ett sådant ställe finns inte, så det finns ett näste någonstans i min skog där svarta, stolta stormfåglar plockar kvistar och grenar och bygger ett vingligt, hemskt tron från vilket de anfaller när man sänkt garden.
Man blir sorgsen, långsam, vemodig. Det är inget farligt, Särskilt inte när det finns botemedel som bön och Bibeln
."

 Kyrkan där inte Jesus får nämnas - Inlägg på Kyrksysters blogg -
4 juni: "I morgon är det dags. Sommarens skolavslutning. Debatten blossar upp om igen. Men lite lugnare i år. Jag ska ha två avslutningar i en av våra kyrkor. Skolan vill ha avslutningen i kyrkan och vill att vi från kyrkan medverkar.
Vi får inte be, inte välsigna och inte förkunna. De två första kan man naturligtvis utesluta. Men vad ska man säga om man inte får förkunna. Det vanliga dilemmat att vi förväntas moralisera och förmana och inte ge evangelium. Jag fixar inte det. Jag tänker tala om att Jesus inte tycker barnen är för små…
"
6 juni: "Så har skolavslutningarna passerat. Givetvis fick jag påhopp från utbildningsnämndens representant för att jag hade talat om Jesus. Det kändes inte särskilt bra. Men jag backar inte. Det återstår att se vilka följderna blir. Nästa år får jag nog inte vara med."
7 juni: "Jag har blivit anmäld för att jag i min egen kyrka nämnt Jesus. Chefen tar avstånd ifrån mig. Förmodligen kan jag inte vara kvar."
8 juni: "Jag är sjukskriven tills vidare. I dagsläget vet jag bara att kyrkoherden anser att jag svikit det förtroende han gett mig. Han har kontaktat skolan och bett om ursäkt för att han låtit mig medverka."

Derfor misliker jeg Human-Etisk Forbund
- Jacob Joneberg i Vårt Land - "Religionsundervisningen i skolen benevnes som et problem. Problem for hvem? Er det skadelig å lære om andre former for livssyn? At det finnes mennesker der ute i verden som tenker annerledes enn oss selv? Motargumentet om ufrivillig forkynnelse er noe ganske annet, men forkynnelse trenger altså ikke nødvendigvis å sette en guddommelig kraft i sentrum.
HEF tilbyr ”nøytrale” seremonier; navnefest, konfirmasjon, vielse og begravelse. I seg selv er disse tilbudene slett ingen dum idé. Men hermetegnene i ordet ”nøytrale” bør likevel stå. Hvorfor?
Min - og mange andres - erfaring er at overbeviste ateister ofte framstår som svært misjonerende. De har et virkelig trykk i sin argumentasjon, og budskapet er intenst: Guds eksistens må for enhver pris motbevises!
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar