Dagens Nyheter

19 juni 2013

Nyhetsflödet onsdag den 19 juni

Onsdag den 19 juni

Jag är inte troende men jag skall in i ”kyrkopolitiken”
- Jan-Anders Ekelund i Frimodig kyrka - "Det tidigare statsrådet Margareta Winberg (S) skall enligt en intervju i Östersunds Posten göra comeback i politiken denna gång som ”kyrkopolitiker”.  Comebacken skall ske i kyrkofullmäktigevalet i Östersunds församling.
Winberg säger: – Det är ett steg in i politiken, det ska bli spännande. Jag är inte troende, men de värderingar som kyrkan står för är bra och de vill jag gärna arbeta med. Hon utesluter inte att den politiska comebacken kan sträcka även till andra uppdrag, förutom kyrkofullmäktige.
Det hedrar henne att hon är ärlig men var går gränsen för socialdemokraternas övertagande av det evangeliskt-lutherska trossamfundet Svenska kyrkan?  Många med mig har använt ordet ockupation och fått kritik ifrån (s)  men jag har svårt att se att det är missvisande. Kyrkan står inte i första hand för värderingar, utan i första hand för en bekännelse, tron på Jesus Kristus som världens Frälsare.
" Se även Aeropagen.

Skapade för att hitta (tillbaka) till Gud
- Marcus Birro i Världen idag - "Tidigt uppfattade jag Gud som något nedlagt. Ungefär som skrivandet var min tro, mina böner, och min andlighet en del av mig, en central punkt bland andra centrala punkter. Gud som något inuti, inte utanför. Jag hade ingenting om kristen tro med mig, ändå fanns sökandet där. Längtan efter samvaro med Gud var en del av mina villkor mycket tidigt.
Trots att min uppväxt var helt sekulär vek inte Gud undan. Trots min (älskade) fars ateism sökte jag, omedvetet först, medvetet sedan, Jesus Kristus.
Jag stretade emot denna längtan så hårt och så länge det gick. När man är ung är det inte svårt att hålla Gud på en armslängds avstånd. Man lever och har fullt upp med det. Ändå var tron hela tiden närvarande, också när jag drack och festade som värst. Jag gick i mässan och i kyrkor, läste Bibeln och bad. Men spriten blev ett nät mellan mig och Gud som allting av värde fastnade i. Det sprakade bara, ledningen stördes ideligen av mitt utsvävande liv.
"

Kirken gir dårlige svar
- Norske Dagen - "Funnene var at påfallende mange ateister i disse organisasjonene var tidligere kirkedeltakere, og at beveggrunnen å bli ateister hadde påfallende mye med kirken å gjøre.
«Kirken handlet bare om seremonier, å holde hverandre i hendene og synge Kumbayah.» sa Phil, en av dem Taunton snakket personlig med.
«Jeg savnet min gamle ungdomspastor, han kjente jo faktisk sin Bibel.»
Nettopp mangel på kjennskap til Bibelen og den kristne tro var årsaken til at mange hadde forlatt den kristne tro. De mente at de hadde fått en overflatisk undervisning som ikke gav virkelige svar på livets vanskelige spørsmål.
De uttrykte støtte til pastorer som tok Bibelen på alvor
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar