Dagens Nyheter

1 aug. 2014

Nyhetsflödet fredag den 1 augusti

Myter och fakta om Gaza
- Världen idag - "Förenklade sanning­ar, vinklade bilder och undanhållande av information har präglat rapporteringen kring konflikten i Gaza. Världen idag ger dig svaren på de vanligaste frågorna kring konflikten.
Ockuperar Israel Gaza?
Nej. Israel drog sig tillbaka från Gaza i augusti 2005 och dåvarande premiärminister Ariel Sharon tog hjälp av den israeliska armén att med våld evakuera judiska bosättare. Sedan dess har det inte funnits en enda judisk bosättare i Gaza och inte heller några israeliska soldater utplacerade i området....
Hur ser Hamas på Israel?
Hamas förnekar staten Israel och dess rätt att existera som nation, något som står inskrivet i Hamas stadgar. Hamas högste ledare, Khaled Mashaal, har bland annat sagt att ”Israel är illegitimt och kommer så att förbli för all framtid. Det tillhör oss”.
Vilket är Israels/Hamas mål med striderna?
Israels mål med striderna är att åstadkomma ett läge, där Hamas försvagas och inte längre kan beskjuta israeliska civila med raketer.
Hamas mål är att hela regionen, inklusive Israel, ska bli muslimsk. I väntan på detta har de som kortsiktigt mål att skapa en palestinsk stat på 1967 års gränser."

Ulf Ekman och Katolska kyrkan
- Stefan Swärds blogg - "Ulf Ekman har i senaste numret av tidskriften Keryx förklarat varför han valt att gå med i Katolska kyrkan. Hans artikel orsakar en hel del funderingar från min sida.
Artikeln innehåller inslag som jag helt och hållet kan hålla med om. Men den innehåller också inslag som jag inte alls håller med om."

Varför jag återigen tackar nej till Pridefestivalen
- Tommy Dahlmans blogg - "Varför jag även i år tackade nej till Pridefestivalen. Varje år får jag en personlig inbjudan att medverka i Pridefestivalen i Stockholm. Så även i år. Jag förstår egentligen inte detta stora intresse för min person i dessa kretsar då jag varje gång har svarat så genuint jag har kunnat varför jag anser att syftet med Pride är högst tvivelaktigt. Det finns många skäl för mitt avståndstagande men låt mig här få tänka lite fritt och lite högt...
Pride såsom organisation med hjälp av vänsterpolitiker och RFSL är de som allra tydligast utnyttjar de sexuella minoriteterna för sin egen politiska agenda och jag ser därför ingen annan verklighet än att Pride har blivit en kontraproduktiv rörelse som numera stigmatiserar hbt-personer. Och det händer paradoxalt nog i toleransens och i kulturradikalismens namn.
Varför skulle jag gå med i en kortege som har en agenda att brännmärka hbt-personer som översexuella, skräniga och allmänt abnorma människor med vänsterradikala åsikter. Tack, men nej tack till Pride!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar