Dagens Nyheter

29 aug. 2014

Nyhetsflödet lördag den 30 augusti

Fyra viktiga faktorer i en folkväckelse
- Berit Simonsson i Världen idag - Många är vi som längtar efter och ber om väckelse i vårt land. Vi spanar efter tecken på väckelse, sådant som kan ge oss hopp om att väckelsen är på väg. Hade det funnit en startknapp på vilken det stod "Väckelse – tryck här" så hade vi varit många som tryckt på den knappen. Väckelsens historia har en hel del att lära oss, vi som längtar efter väckelse i dag.
Häromdagen läste jag om väckelsen som uppstod i östra Småland vid 1800-talets slut, lyssna här till en ögonvittnesskildring från 1898 där händelseförloppet beskrivs:
"Människor samlades i stora skaror, många gick långa vägar för att få vara med där Guds Ord förkunnades. Det märktes att människorna lyssnade på ett nytt sätt, gripna och villiga att sitta och lyssna hur länge som helst /.../ de sökande och bekymrade under tårar, man ville inte skiljas, man blev kvar på sin plats, vänt­ande att någon skulle komma och tala med dem, ty man visste sig ingen råd. Det stod snart klart för alla att Guds Ande var mäktigt på färde. Väckelsen, som så många hade bett Gud om, hade kommit. Varifrån? Inga synliga mänskliga redskap kunde utpekas."

Förebedjaren som Guds medarbetare
- Sven Nilsson i Hemmets Vän - "Jag har alltid levt med bön som en självklar del av mitt förhållande till Gud. I detta ingick också förbön som en naturlig del. Men det var en speciell upplevelse, som väckte mig till ny medvetenhet om bönens betydelse. Det var under min tid som pastor i Filadelfiaförsamlingen i Örebro. Jag kom ner till min expedition en tidig morgon. Innan jag tog itu med det som väntade på skrivbordet, böjde jag mina knän där jag brukade ha min böneplats. Jag samlade mina tankar i några böneord. Men just som jag var färdig att resa mig, var det som om den helige Ande avbröt mig med en oväntad fråga: – Vad vill du egentligen?
Frågan drabbade mig. Varför bad jag? Vad hade förbön för betydelse – egentligen? Det kändes som om jag måste börja om från början. Jag fick ett behov av att lära mig be. Jesus lärde ju sina lärjungar att be. Jag får väl börja där Jesus började med dem:
– Helgat varde ditt namn –. Ske din vilja – tillkomme ditt rike.
Om Jesu uppmaning att be med just dessa ord skall ha någon betydelse, måste han mena att Guds rike inte kommer, att Guds vilja med avseende på Riket inte sker på jorden med mindre än att vi som hans lärjungar ber om det!"

200 judar tvingas bort från by i Guatemala
-Dagens Nyheter - "Runt 200 ortodoxa judar började på torsdagen att lämna byn San Juan La Laguna i Guatemala där de bott under uppemot åtta år. De uppger att de skulle lynchas om de stannade.
Beslutet att lämna byn som ligger cirka 200 kilometer nordväst om huvudstaden, Guatemala City, fattades efter att man vid ett möte i onsdags misslyckades nå en överenskommelse med representanter för ursprungsbefolkningen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar