Dagens Nyheter

8 aug. 2014

Nyhetsflödet lördag den 9 augusti

Jihadisternas våld driver människor på flykt
- Dagens Nyheter - "Jihadister tar kontrollen över allt fler städer i norra Irak. Uppemot 200.000 människor är på flykt från de senaste dagarnas strider, uppger FN.
Jihadister tar kontrollen över allt fler städer i norra Irak. Uppemot 200.000 människor är på flykt från de senaste dagarnas strider, uppger FN.
– Det är en tragedi av enorma proportioner, säger David Swanson på Ocha, det FN-organ som koordinerar hjälpen, till Reuters.
Beväpnade män ur den extrema islamistgruppen Islamiska staten (IS) har tagit över den kristna staden Qaraqosh i norra Irak, efter det att kurdiska trupper retirerat under natten till torsdag, enligt flyende invånare och präster. Den kaldeiska ärkebiskopen i Kirkuk och Sulaymaniyya berättar att en stor del av norra Irak, där de flesta av Iraks kristna grupper bor, nu är i händerna på jihadisterna."

”Vågen har lagt sig men vattnet finns kvar!”
- Sven Nilsson i Hemmets Vän - "Jag påminner mig en dialog mellan ett par kristna bröder i början på 1980-talet som reflekterade över situationen efter Jesusrörelsen och den karismatiska väckelsen under 1970-talet. Den ene av dem såg med kritisk distans på dessa företeelser och menade att alltsammans bara varit övergående vågrörelser utan större betydelse. ”Vad blev det av den karismatiska vågen?” frågade han. Den andre svarade; ”Vågen har lagt sig, men vattnet finns kvar!”
Jag tror att det finns mycket vatten kvar! Och det kommer att höja sig på nytt och skölja in över våra inhägnade revir i kristenheten."

Väckelserapport från Etiopien – Tre häftiga vittnesbörd
- Olof Edsinger i EfterKristus - "Personliga möten med tre personer som kommit till tro i Mekane Yesuskyrkan: Jibril Darasu, som gått åtta år i islamskola. Kasa Hailu, som var ortodox präst i flera decennier innan han blev frälst. Samt Abeba Zewdie, som blev helad från äggstockstumör."

Jag är kristen utan några och …
- Bength Gustafsons blogg - "När jag nu efter en tids paus återupptar mitt bloggskrivande, så gör jag det med tre bloggtexter som handlar om att jag är kristen utan några och …  Det finns flera skäl till varför jag är detta, men här nämner jag tre skäl..."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar