Dagens Nyheter

25 aug. 2014

Nyhetsflödet tisdag den 26 augusti

Var tog alla ”nya församlingar” vägen?
- Tommy Dahlmans blogg - "Var tog alla ”nya församlingar” vägen? Vad krävs för att grunda nya församlingar? En ”kollega” kontaktade mig för en vecka sedan eftersom han tyckte att jag hade skrivit väl kritiskt om Pingströrelsens utveckling den senaste tiden. Han hänvisade bland annat till att vi i Pingst just nu startar så många församlingar att vi måste gå tillbaka till pionjärtiden för att se något liknande. Jag tror att pastorn ville väl och att han har det goda för ögonen. Men tyvärr har han fel i sak och jag tror inte att vi är förtjänta av att blunda för verkligheten.
Bara mellan åren 2010 – 2013 har Pingströrelsen minskat med 17 församlingar.  Jag blev hänvisad till Pingströrelsens hemsida angående de nya ”planteringarna” och fick se att sedan Pingst sjösatte ett så kallat ”planteringsprogram”( för 2-3 år sedan) berättar den om 9 stycken ”planteringar”. Jag, precis som min kollega, trodde att detta åsyftade grundandet av nya församlingar. Båda jag och pastorn hade fel. Jag tror inte att vi två är ensamma i Sverige om att ha missuppfattat begreppet ”planteringar”.  Dessa nio handlar alltså inte om några nya församlingar fick jag veta när jag ringde runt för att förhöra mig. Jag har inte pratat med alla, men av alla de som jag har varit i kontakt med på denna lista av de nio nya ”planteringarna” har ingen startat någon församling."

Sitter era barn och barnbarn säkert?
- Andreas Sundström i Efter Kristus - "Jag påstår att det finns en allvarlig, felinformerad och falsk förnöjsamhet hos äldre kristna gällande ungdomars andliga tillstånd, när det senare bedöms på basis av ungdomars deltagande i den kyrkliga ungdomsverksamheten.
Ungdomsverksamheten tenderar att innehålla någon typ av ”rolig” aktivitet kombinerad med en kort andakt. Det gäller liksom att locka dit ungdomarna med något som är tillräckligt lockande för att de ska tycka att det är värt att uthärda den avslutande andakten. Själva verksamheten äger kanske också rum i kyrkan eller ”bönhuset”, så om man lyckas locka ungdomarna till verksamheten, då har man dessutom fått dem innanför kyrkväggarna, vilket tycks vara ett sorts delmål.
Äldre kristna (från föräldrar till mor- och farföräldrar) känner sig nöjda och glada när det i gudstjänsten ges ”segerrapporter” om att fredagens ungdomshappening (med pingis, kladdkaka och andakt) nästan fyllde ”ungdomsvåningen”, cafélokalen eller vad det nu kan vara. Extra nöjd och glad blir man när man vet att ens barn eller barnbarn är deltagare i ungdomsverksamheten. Det är skönt att barnen eller barnbarnen har hittat eller håller på att hitta Gud, tycks man tänka."

Att vara sedd
- Dan Salomonsson i Världen idag  - "Tyvärr är det inte så sällan självupptagenheten letar sig in i kristenheten. Mest motbjudande är det när den egna förträffligheten bevisas med nedlåtande omdömen om andra med kristen bekännelse. Att ständigt beskriva andras brister i tro eller lära är frånstötande. Jesus talade om dem som "litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra". De hade allt på plats i egna ögon och gjorde listan lång på alla andra som inte höll måttet. Som kontrast till dessa självgoda ställer Jesus tullindrivarna.
De var avskydda och längst ner på alla skalor. Liberala i sin tro och suspekta i sitt liv var dessa landsförrädare inte det man förknippade med rättfärdighet. En av dessa dristar sig dock att avsides i templet be bönen: "Gud, var nådig mot mig syndare". Det var denne ödmjuke bedjare som gick hem rättfärdig snarare än de självgoda troende. Det behöver inte handla om självgodhet när någon står upp i kontrast mot andra men det ligger snubblande nära.
När den egna identiteten förstärks genom att påpeka andras brister är det viktigt att identifiera fåfängan och högmodet i det självporträtt man försöker skapa. När någon talar är det som sägs ofta skymt av vad som får oss att tala."

Den tröttsamma, tröttsamma, tröttsamma ondskan…
- Kristers blogg - "Även om det sista Gazakriget, eller vad man nu vill kalla det för, tycks vara slut, så fortsätter Hamas raketattacker. I senaste Israel Report från Livets Ord kan man läsa följande:
    Fram till nu har Israel låtit Hamas bestämma konfliktens takt genom att acceptera varje vapenvila de bett om och bara svarat på Hamas initiativ, dvs rakethoten och tunnlarna. Detta håller nu på att slita ut befolkningen som lever utanför Gaza, som måste stanna inom ett avstånd på femton sekunder från sina skydd. Det är omöjligt att leva ett normalt liv under sådana omständigheter." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar