Dagens Nyheter

24 sep. 2015

Nyhetsflödet Lördag den 26 september

Abbas: "Vi välkomnar varje droppe blod som spills"
- Världen idag - "Den palestinske presidenten Mahmoud Abbas sa i ett tal nyligen: "Vi välkomnar varje droppe blod som spills i Jerusalem. Detta är rent blod, blod på väg till Allah."
Abbas har den senaste tiden gjort flera hätska uttalanden och bland annat sagt att judarnas "smutsiga fötter" vanhelgar Tempelberget. Han har också menat att hela Jerusalem tillhör det palestinska folket.
I samma tal i palestinsk tv för en dryg vecka sedan sa Abbas: "Vi välkomnar varje droppe blod som spills i Jerusalem. Detta är rent blod, blod på väg till Allah. Med Allahs hjälp kommer varje martyr till himlen och alla sårade kommer att få sin belöning."

Subjektiv tro är inte lösningen
- Olof Edsinger i Dagen - "Om kampen står om våra egna hjärtan – är det verkligen rimligt att säga att vi i alla l­ägen ska följa vårt hjärtas röst?
..I mitt eget liv ser jag hur jag ständigt frestas att gå på andr­a vägar än dem min Skapare har utstakat. Hur jag luras att tro att jag är fri så länge jag får vara min egen herre, och hur jag låter saker som enbart borde vara medel – till exempel makt, pengar och sex – bli till mål i sig själva.
Om kampen står om våra egna hjärtan – är det verkligen rimligt att säga att vi i alla l­ägen ska följa vårt hjärtas röst?
Personligen behöver jag i stället en uppenbarelse utanför mig själv för att hålla rätt kurs. Och jag behöver Guds förlåtelse – inte allmänna ursäktanden – när jag trots allt väljer att gå fel väg."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar