Dagens Nyheter

27 sep. 2015

Nyhetsflödet måndag 28 september

Nyhetsflödet måndag den 28 september
Slå vakt om bibeltroheten
- Johan Amritzer i Inblick - "Hela skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet.”(2 Tim 3:16)
”Vad tycker du?” ”Vad har du för åsikt?” ”Hur tolkar du Bibeln på det här området?”
Dessa frågor får jag nästan varje vecka i fråga om etik, moral, sexualitet, politik, ekonomi, naturvetenskap och så vidare. Folk frågar för att de uppriktigt vill veta. De flesta frågar därför att jag är deras pastor, lärare och förebild och en del för att de vill diskutera och kritisera.
Vad du och jag ska tycka, om vi kallar oss för kristna, är egentligen inte så knepigt som det kan verka. Problematiken ligger i att de ovan ställda frågorna är helt fel ställda.
Frågorna är tidsenligt helt korrekta och inne eftersom det i vårt postmoderna samhälle är ”heligt” vad just JAG tycker. I vårt samhälle är JAG gud och mina åsikter heliga och de får absolut inte kränkas. Den största ”synden” verkar vara att någon vågar påstå att JAG har fel.
Okej, eftersom du verkar vilja veta vad jag tycker så kommer det här då: Jag tycker som Bibeln. Mina åsikter är Bibelns. Det är i alla fall min ambition, även om jag ibland surrar mer än vad jag borde. Jag försöker inte tolka Bibelordet så mycket utan istället bara läsa innantill och som det står. 
Bibeln måste naturligtvis läsas med nya förbundet som lins, det vill säga vi läser det Gamla Testamentet i ljuset av det Nya Testamentet.
Det finns rätt och fel, sanning och lögn, synd och rättfärdighet, men naturligtvis också nåd, förlåtelse och upprättelse. Det var ju för just upprättelsen Jesus kom – för att förlåta och frälsa och inte för att döma.
”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. (Joh 3:16-17)"
En ny blandreligion?
- Lukas Berggren i Världen idag - "I dag berättar vi om att Stockholmsbiskopen Eva Brunne ska ha velat att krucifixet i Sjömanskyrkan i Stockholm skulle bäras ut. I stället skulle en indikation, som anger böneriktningen mot Mecka, införas i kyrkan. Saken ska ha framförts när biskopen mötte Sjömanskyrkans styrelse och händelsen återges av prästen Patrik Pettersson på bloggen kyrkligating.blogspot.se Syftet ska, enligt bloggen, ha varit att göra kyrkorummet "tillgängligt för andra trosbekännare."
Patrik Pettersson förklarar det själv som att det måste handla om socialdemokratisk kyrkopolitik. "Det verkar som att partiet vill att Svenska kyrkan ska bli och vara någon form av interreligiös paraplyorganisation.", skriver han bland annat. Partiet, ja. Det socialdemokratiska. Det parti som är störst och mäktigast i kyrkomötet. "Det gestaltar ganska tydligt en politisk idé om kyrkan som någon form av diffust religiös organisation i vars hägn 'de religiösa' av olika slag ska samlas, gärna under parollen 'religionsdialog.'", fortsätter Patrik Pettersson.
Tanken att samla alla religioner under ett och samma tak kan förstås vara frestande ur ett politiskt perspektiv. "Så slipper vi alla religionsbråk och jämförbart elände", kanske en och annan folkvald tänker. I stället för att religionen blir en åtskiljande faktor, blir den en förenande faktor. Kanske är det så man resonerar. Resultatet blir en ny blandreligion, där allt och alla får vara med så länge ingen hävdar sin egen särart, utan låter sig samlas under paraplyet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar