Dagens Nyheter

21 sep. 2015

Nyhetsflödet måndag den 21 september


Profetior som berör invandringen
- Stefan Swärds blogg - "Gud talar till kristna kyrkan bland annat genom profeter. Lucas från Stockholms bönehus har vaskat fram några äldre profetiska budskap som berör invandring, migration och flyktingar.
Birger Claesson var en ansedd profet i mitten av 1900-talet och han skrev boken ”Guds dom över Sverige” som kom ut 1951 där han redogjorde för flera profetiska tilltal.
Bland annat fick han budskapet 1935 som förutsåg andra världskriget: ”Det ska komma ett världskrig över hela världen och det skall bli det fruktansvärdaste någon generation har skådat. Men detta land Sverige vill jag hålla min hand över, ty det ska bli en tillflyktsort för många folk”.
Han bar också fram ytterligare ett budskap: ”Detta folk har varit ett folk, fullt av barmhärtighet. det har hjälpt främmande länders folk i nöd och därför har jag velat se till detta folk, ty jag älskar det. Och de, som förbarmar sig över de arma vill jag hjälpa och jag vill göra det i fortsättningen. De har hjälpt främmande länders folk i nöd och därför har jag velat se till detta folk. Jag har slösat min nåd över detta folk och jag har slösat min väckelses ande över detta folk. Jag har givit dem flera tillfällen än något annat folk, ty jag älskar det. Jag ska rädda många, många tusentals människor i detta land, därför att de själva försökt rädda andra.”
Denna profetia var en del av ett större budskap som jag inte nu går in på. Men det pekar i riktning mot att Sverige har en kallelse att visa barmhärtighet mot utsatta människor, och om vi gör det får vi också uppleva en välsignelse av detta.



Vår hycklande attityd mot flyktingar
- Martin Alexandersson i Efter Kristus - "För ett par år sedan proklamerade Sverige stolt att alla syriska flyktingar per automatik skulle få permanent uppehållstillstånd i Sverige. Det fanns bara en hake – de måste ta sig till Sverige för att åtnjuta denna förmån. Eftersom EU har skapat regler som gör att inga flyktingar kan flyga in i våra länder (de släpps helt enkelt inte på planen) och det är olagligt att utan visum promenera in i t.ex. Grekland från Turkiet så är enda möjligheten att illegalt ta sig in i EU. Därför alla dessa vansinnesfärder över Medelhavet i sjöodugliga båtar. Dessutom är det olagligt att hjälpa någon av dessa syrier (som Sverige tydligen vurmar för) med att korsa en gräns – t.ex. skjutsa dem över Öresundsbron. Hade Sverige menat allvar med att man ville hjälpa syriska flyktingar fanns det ju inget som hindrade oss från att skicka ner några jumbojet och hämta människor. Men utspelet ska nog snarare ses som vår generella vilja att bjuda in med armbågen.
För drygt en vecka sedan stod Tysklands förbundskansler Angela Merkel och pratade om att Tyskland självklart har plats för de ökade flyktingströmmarna. Sedan dröjde det bara några dagar innan Tyskland upphävde Schengenavtalet och stängde sina gränser för att inte fler flyktingar* skulle kunna komma in."

Kungen citerade Jesus i riksdagen
- Kyrkans Tidning - "Kung Carl XVI Gustaf citerade den gyllene regeln "Allt vad ni vill att människorna ska göra mot er, det ska ni göra mot dem." Han gjorde det när han berörde den extrema flyktingsituationen i Europa.
- Flyktingsituationen är ett gemensamt ansvar. Låt oss ta vara på viljan att hitta gemensamma lösningar, sade kungen innan han förklarade riksmötet 2015-2016 öppnat.
Innan dess deltog stora delar av kungafamiljen i den gudstjänst som domkyrkoförsamlingen varje år inbjuder riksdagen till i samband med det högtidliga öppnandet. Kyrkan var som vanligt fylld till sista plats."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar