Dagens Nyheter

10 nov. 2012

Nyhetsflödet lördag den 10 november

Religion eller demokrati?
- Hemmets Vän - "Demokratin behöver ta armkrok med den religiösa männi­skosynen, som grundas i det judisktkristna tänkandet. Då finns förutsättningarna att sunda, stabila och väl fungerande samhällen kan byggas.
Om religionen är på väg upp behöver inte demokratin vara på väg ner, men det är viktigt att vara observant och se i vilken människosyn religiösa strömningar är rotade. Och får sekulariseringen ett sådant genomslag som sker i många europeiska stater inklusive Sverige, så hotar precis som EU-parlamentarikern Cecilia Wikström säger i denna veckas Hemmets Vän, inkompetensen istället.
"

Obrutet förtroende för Bibeln
- Stefan Gustavssons blogg - "Ja, poängen med Bibeln är inte att den är ofelbar, utan att den är goda nyheter från Gud. Men den är ofelbar i allt den påstår, det är min övertygelse. Som alla som var med i Örebro vet, så var frågan om ett obrutet förtroende för Bibeln en huvudfråga för mig. Jag står med glädje för en klassisk evangelikal – vilket här är detsamma som en klassiskt kristen – syn på Bibeln: den är Guds Ord genom människors ord och sann i allt den påstår."

Bibelkritiken gör oss till irrande får
- Stanley Sjöberg i Hemmets Vän - "Bibelkritiken angriper ofta Gamla testamentets profetiska böcker. Johannesevangeliet ifrågasätts och man tror inte att aposteln Paulus nedtecknade alla de brev i Nya testamentet som bär hans namn. Sådant framhålls när staten finansierar teologisk utbildning."

…også for meg.
- Jostein Nielsen Blogg - "Overskriften er ”dagens vers” – det vil si: det er bare starten på Ef 6:19, men de tre ordene er veldig viktige. Jeg betrakter Paulus som en som virkelig hadde fått se inn i og grepet evangeliets mysterium. Likevel innser han at han trenger forbønn. For et halvt år siden avsluttet jeg studiet av Hebreerbrevet. Også hebreerforkynneren, med all sin innsikt, avsluttet brevet med å be om forbønn.
Jeg kjenner en enorm takknemlighet for dem som ber for meg. Det handler både om dem som ber for de hellige generelt (se gårsdagens refleksjon), men i særdeleshet dem som ber for meg ved navn.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar