Dagens Nyheter

20 juni 2014

Nyhetsflödet lördag den 21 juni

Med blid och livlig värma
- Bert Stålhammar i Hemmets Vän - "Det känns som om himlen och jorden kysser varandra när tusentals människor i alla åldrar upplever himlastormande gudsmöten i de hundratals kristna konferenser som anordnas över hela vårt land i midsommartid.Den 6 juni firar vi Sverige som en fri och fredlig nation. Men på midsommarafton vidgas perspektiven när horisonterna flyttas och vi upplever nya världar som spränger både tid och rum."

Waldorfläraren mötte Jesus
- Inblick - "Waldorfpedagogiken låg till grund för Birgittas arbete som förskollärare, och hon blev också involverad i religionen bakom pedagogiken – antroposofin. Men så mötte hon Jesus och kände att det krockade. – Waldorf ser fint ut på ytan, men är så otäckt. Under tiden jag höll på med det mådde jag väldigt dåligt, berättar hon.
Det hjälpte inte att Birgitta Björkman växte upp i en kristen familj. Som tonåring valde hon ändå att lämna kyrkan och gå sin egen väg.
– Jag gifte mig med Leif och vi har tre härliga barn. Jag är förskollärare och har jobbat många år i den kommunala förskolan. Trots att livet fungerade bra kände jag att det var något som saknades. Men jag var för stolt för att erkänna att jag behövde Gud
."

Den sekulära åsiktskorridoren allt smalare i Sverige
- SEA:s Hemsida - "Åsiktskorridoren – det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd – är mycket smal i Sverige. Det räcker numera att säga att man tror på Gud (vilket för övrigt 45 procent av befolkningen säger sig göra) för att betraktas som icke vid sina sinnes fulla bruk.” Så skrev statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson, vid SOM-institutet på Göteborgs universitet, som mäter svenskarnas åsikter och attityder, i början av året på sin blogg. Bland annat noterar han att enligt sentida SOM-undersökningar är var sjunde svensk positiv till att begränsa aborträtten, och att hälften av befolkningen är negativ till adoptioner för homosexuella par. Enligt Ekengren Oscarsson är det sådana ställningstaganden som leder omedelbart ”till en störtflod av ryggmärgsreaktioner från andra opinionsbildare”. Han konstaterade att politiska och ideologiska motståndare avfärdas allt oftare som idioter vilka bör hållas kort."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar