Dagens Nyheter

15 juni 2014

Nyhetsflödet måndag den 16 juni

Är våld alltid fel?
- Stefan Swärds blogg - "Jag är uppvuxen i en strikt pascifistisk tradition. Min far var strikt pascifist och den församling jag var med i som barn, Maranata, där var det en självklarhet att man inte skulle göra militärtjänst. I min uppväxtmiljö fanns det till och med tveksamheter att man kunde vara polis som kristen. När det var dags för lumpen för mig 1976 så var det en självklarhet med vapenfri tjänst, och jag var beredd att gå i fängelse om jag inte skulle få det...
...Men jag tänker på frågorna igen när jag i Dagen läser Inger Alestigs intervju med polismannen som stoppade massmördaren Mattias Flink för 20 år sedan. Han sköt ett dödande skott mot Flink, men Flink dog inte men blev så pass skadad att han inte kunde fortsätta sin hemska mördarserie, Flink han mörda 7 personer innan han stoppades av poliskulan. Allt tyder på att Flink hade skjutit ihjäl ytterligare personer den natten i Falun om inte poliskulan stoppade honom.
"

Vem platsar i KD?
- BloggarDag - "Det var ABC-nytt som presenterade nyheten för mig men jag fattade föga eftersom jag var i badrummet på hotellet och borstade tänderna. Kunde det vara så att ett inlägg på facebook där någon sagt sig skilja mellan homosexualitet och homosexuella handlingar därmed avvek från KD:s värdegrund?
Lisa Walén som är ersättare i kommunalfullmäktige i Enköping hade kommenterat Uppdrag Gransknings insats på facebook och när hon nu är andranamn till landstingsfullmäktige, slår partiet till. Det politiska förtroendet är förbrukat, hette det när KD-ordföranden i Enköping kommenterade.
Jag tycker djupt illa om detta. Kanske KD inte räknat med min röst i höstens val. Partiet ska inte heller få den. För detta är inte ett parti som slår vakt om demokratiska grundvärderingar. Facebook och andra fora för snabba reflektioner ska värnas och folk ska ha få ha del och få sina uppfattningar ifrågasatta men inte dömas bort. Vi har hamnat i en totalitär enhetskultur där människor blir rädda för att pröva hur långt täcket räcker utan kryper ihop i råddhågsen fosterställning
."

Svenska kyrkans kondomutdelning får intern kritik
- Världen idag - "Under helgens Pridefestival i Luleå kunde besökarna få ballonger, kondomer och personliga samtal i Svenska kyrkans tält. Ett sätt att signalera att kyrkan inte väjer för djupa samtal, menar stiftsadjunkten Annika Nordekvist. Inte kyrkans uppgift att dela ut kondomer, menar Luleåprästen Torbjörn Larsson.
För tredje året i rad fanns Svenska kyrkan med på Luleås Pridefestival. Den som ville kunde samtala om livet och även få med sig en eller ett par kondomer från kyrkans tält på festivalområdet.
Satsningen möter intern kritik från Torbjörn Lindahl som är präst i Luleå stift. Han har både bloggat och samtalat med domprosten Charlott Rehnman om frågan.
– Det handlar inte om att jag är pryd eller rädd för att ta i en kondom, utan det handlar om att kyrkan så okritiskt hoppar på någon annans agenda. Jag upplever att man gör det här bara för att visa att man är med på tåget, säger han
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar