Dagens Nyheter

22 juni 2014

Nyhetsflödet söndag den 22 juni

Olika typer av lidande – samt några ord om en kristen praktik (en komplettering)
- Olof Edsinger i EfterKristus - "I anslutning till min insändare i Dagen har jag blivit uppmärksammad på en helt annan typ av lidande, nämligen det som vissa homosexuella har blivit utsatta för av människor med starka åsikter om deras homosexuella livsstil. Även inom kyrkan. En präst i EFS skriver till exempel så här:
    ´Jag har flera vänner inom EFS som är homosexuella. Vissa väljer att leva avhållsamt, vissa vill inte detta utan lever i relation (eller öppna för framtida relation) med en av samma kön. Flera av dessa får telefonsamtal mitt i natten av andra inom EFS för att de lever i samkönade relationer, där folk hotar, uttrycker äckel och hat, osv.´
Det första jag vill säga är att det som personen här beskriver kommer som en fullkomlig nyhet för mig. Det finns liksom inte i min världsbild att jag som bibeltroende kristen skulle ringa och hota en annan människa av någon som helst anledning – vare sig hans/hennes sexualitet eller något annat. Om detta ändå förekommer är det naturligtvis förkastligt. (Jo, jag visste redan att homosexuella har blivit utsatta för detta. Men inte att det hade skett också inom EFS.)
Nu handlade ju inte min insändare alls om denna typ av lidande, utan om den mer principiella och teologiska frågan: om vi backar från Bibelns (i mitt tycke) tydliga uppenbarelse i denna fråga, då kompromissar vi på ett sätt som kommer att påverka också vår relation till kyrkans Herre. Det hat som vi då kommer att möta från ett gudsfrånvänt samhälle är helt enkelt något vi får lära oss att leva med.
"

Seminarium om evangeliskt och katolskt
- Signum - "Svenska Evangeliska Alliansen (SEA) och tidningen Dagen arrangerade onsdagen den 4 juni i Stockholm en seminariedag på temat ”Evangeliskt och katolskt”. Man inbjöd till reflexion kring frågorna: Vad har evangeliska och katolska kristna gemensamt? Vad är det som skiljer evangelisk och katolsk tro åt? Behövs en reformation?
Seminariedagen inleddes med två föredrag; ett av ordföranden för SEA, Stefan Gustavsson, och ett av Signums chefredaktör Ulf Jonsson. Därefter diskuterades frågorna vidare i ett panelsamtal. Hela evenemanget filmades och finns nu tillgängligt på YouTube
." Du kan se inslaget HÄR..

Trots den svåra tiden: ”Världens bästa jobb”
- Dagens Nyheter - "Under 18 år på Järvafältet har Ann-Christine Holten delat sitt liv med tusentals kvinnor och barn från 90 länder. Och nu har majoren i Frälsningsarmén fått 50 000 kronor av Stockholms stad."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar