Dagens Nyheter

5 sep. 2014

Nyhetsflödet lördag den 6 september

Väckelserapport från Etiopien – del VII: väckelsen upprättar individen
- Olof Edsinger i Efter Kristus - "Att komma i beröring med en väckelse är alltid utmanande. Inte minst med tanke på att ett väckelseskeende riktar en hel del frågor till det egna troslivet: hur berörd är egentligen jag av Jesu frälsargärning? En av de mest utmanande lärdomar vi kan dra av väckelsen i Etiopien handlar om individens upprättelse. Låt mig för att belysa detta referera en predikan från lovsångskonferensen i Entotoförsamlingen i januari i år. Mötet lockade mellan 3–4 000 deltagare."

”Boko Haram dödar alla kristna män”
- Världen idag - "Islamistiska terrorgruppen Boko Haram fortsätter sin våldsamma framfart i norra Nigeria. Nu kommer uppgifter om att de tar över kyrkor och dödar alla kristna män i städer där de tagit kontroll.
Boko Haram utropade nyligen ett kalifat i stora delar av delstaten Borno och även delar av granndelstaten Yobe. Från flera platser rapporteras om hur de vinner mark och slår till ytterst brutalt mot kristna.
Katolske prästen Gideon Osabogie i Maiduguri uttalade sig för media om situationen på torsdagen. Han berättade att han nåtts om skrämmande uppgifter från staden Madagali, där det bor många kristna:
– Hela staden och prästgården har ockuperats av terroristerna... Dussintals har dödats och många kyrkobyggnader har bränts ned... Kristna män fångades och halshöggs. Kvinnorna tvingades till att bli muslimer och gifta sig med terroristerna, sade Osabogie, rapporterar Religion News Service."

Det är mer än yta som räknas!
- Anne Holmdahl i Hemmets Vän - "”Jag duger inte! Tänk om jag blir avslöjad som ett enda stort misslyckande.” Så låter det ofta i den inre dialog vi ständigt för med oss själva. ”Om jag bara ser till att skaffa de där trendiga kläderna, lite högre klackar, tar mig in på kändisfesten, sprutar lite botox i ansiktet, etcetera … Så att andra ser mig, godkänner mig, så jag får vara med, så jag får vänner! Alla andra har ju vänner och har det så bra! Varför inte jag?” ”Det måste vara något fel på mig!”
Det går åt mycket tid att hålla fasaden både i trim och uppdaterad. Den perfekta ytan har ett pris – tid, planering, offer, självupptagenhet, oro, mindre tid för vänner och familj, och i värsta fall en ihålig självkänsla och självbild som skaver och lockar fram ångestspökena. Ekande brons och skrällande cymbaler."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar