Dagens Nyheter

3 sep. 2014

Nyhetsflödet torsdag den 4 september

Öppna hjärtat eller beräkna kostnaden?
- Lukas Berggren i Världen idag - "När UNHCR bildades 1951 var drygt en miljon människor på flykt. I dag är 50 miljoner människor på flykt världen över. 50 miljoner människor. På flykt. Bara från och i Syrien är nio miljoner människor på flykt. De stora och ökande flyktingströmmarna är en stor utmaning i vår tid. De senaste månaderna har vi nåtts av de mest fasansfulla bilder och berättelser från Irak och Syrien. Människor avrättas på led, massbegravs levande, halshuggs, skendränks och våldtas. Allt på grund av att de har fel tro. Ofta är de kristna.
Under de senaste veckorna har Sveriges roll i detta diskuterats flitigt. I sitt sommartal yttrade vår statsminister Fredrik Reinfeldt (M) följande om flyktingströmmarna från Mellanöstern: "Det leder till diskussioner hemma i Sverige. Vad kommer det kosta? Och jag kan redan nu säga att det kommer leda till stora kostnader. Jag ber er nu att öppna era hjärtan och ha tålamod." En del har avfärdat Reinfeldts ord som politisk taktik, men jag väljer att tro att han menade allvar. Och han har rätt. Ett hjärta som är öppet för hungriga, utsatta, lidande och flyende människor kostar både pengar och tålamod."

Att inte göra skillnad på människor
- Martin Alexandersson i Efter Kristus - "Gud gör inte skillnad på människor och vi uppmanas av Paulus att inte heller göra det. En hel del skillnader mellan människor är lätta att se, och även fördöma, såsom att dela upp människor utifrån hudfärg eller kön och att begränsa deras rättigheter. Apartheidssytemets Sydafrika eller kvinnors brist på rösträtt i många länder är exempel på detta som är så självklart negativt för oss kristna svenskar att det inte innebär någon större utmaning.
Men det finns andra delar av bibelordet som kanske utmanar oss mer. Min fru läser till läkare och ofta när jag möter nya människor som frågar vad min fru gör möts jag av imponerande kommentarer som ”Ohh!!” eller ”då måste hon vara smart”. Jag har ju bara en fru så jag vet inte hur det hade varit om jag istället hade en som städade på ett dagis, men jag tvivlar på att kommentarerna hade varit lika positiva. För att försöka analysera tankegången, som vi nog alla präglas av, så är den: är man smart och ambitiös så är man en lyckad maka. Och sedan fortsätter man och underförstått bedömer städerskan som ”icke smart och icke ambitiös” och därför en mindre lyckad maka."

Om Ryssland ockuperar Ukraina…
- Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "När Sovjetunionen hade lagt Ukraina under sin diktatur, avrättades eller sändes alla bönder till gruvorna i Sibirien för slavarbete. Ukraina är en kornbod med bördig jord. Jordbruket skulle ledas av kommunistiska kollektiv, inte privat ansvar. Därför vill också Vladimir Putin ta hand om Ukraina."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar