Dagens Nyheter

8 nov. 2014

Nyhetsflödet lördag 8 november

Sekulariseringens huvudverktyg
- Ola Hössjer, professor i matematisk statistik och Fellow vid Claphaminstitutet - "Sverige är på många sätt fantastiskt. När vi ser vad som sker över världen ökar tacksamheten för att vi har demokratiska rättig­heter, inte minst religionsfrihet.Samtidigt är vårt land ett av världens mest sekulariserade, åtminstone på ytan. Det är bland annat resultatet av en process som påbörjades redan under Upplysningen, då Voltaire och flera andra filosofer reagerade mot befintliga maktstrukture­r. Utvecklingen mot en ensidig förnuftstro tog fart, med universiteten som ledande aktörer. På senare tid har nyateismen och humanismen fört stafettpinnen vidare med en tidvis aggressiv religionskritik och hyllande av det mänskliga förnuftet. Och eftersom människan alltid har sökt efter auktoriteter, har resultatet blivit att vetenskapsmannen alltmer ersatt sockenprästen.....
Detta sätt att förklä sig i förnuftets skepnad har ofta visat sig vara ett effektivare sekulariseringsverktyg än rent förtryck. Vid ingången till Uppsala universitets aula står det berömda citatet: ”Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större”. Undertecknad har en from förhoppning att veten­skapen i vårt land ska ha som yttersta mål att söka sanningen inom alla områden. Sanningen har nämligen en fantastisk förmåga att försvara sig själv, om vi bara tillåter den att göra det."

Trovärdig kristendom
- Ingemar Helmner i Hemmets Vän - "Behovet är stort av karismatisk förnyelse i svensk kristenhet. Avsaknaden av Andens tydliga närvaro, och ljuvliga atmosfär, i många kyrkor är med och skapar den hysteri jag tycker mig se. Och denna desperata längtan riskerar att förblinda och göra många helt okritiska. Själv vill jag helhjärtat stå för karismatisk kristendom, med öppenhet för Andens gåvor, det övernaturliga inslaget. Det är därför jag blir sorgsen då jag möter övertoner. Det känns som om marken blir förbränd. En räddhågsen kristenhet stänger sina hjärtan för Anden, och fördomarna mot levande kristendom riskerar att bli allt större i samhället."

Var öppen för det självkritiska samtalet
- Ärkebiskopens svar till Olof Edsinger ang Rädslans kulter i Kyrkans Tidning (Läs även kommentarerna) - Hej Olof Edsinger, Svar på de frågor du har ställt har getts flera gånger om, både av biskopskollegiet och av mig själv – nu senast i mitt svar till Maria Landgren i Dagen den 16 oktober.
Att olika trosyttringar ryms i vår kyrka är ett faktum. Och nej, man får inte ”nej” i antagningskonferensen av det skälet att man är tveksam eller negativ till samkönad vigsel.
Men, vilka etiketter vi än sätter på oss själva eller andra klistrar på oss, så bör vi vara öppna för det kritiska och självkritiska teologiska samtalet. Dit hör också diskussioner om bibel- och människosyn. Att föra det samtalet är inte förföljelse av oliktänkande.
Däremot skulle en kyrka som använder sin energi till att inom sig bygga skyddade inhägnader för vissa åsikter svika Guds mission i världen."

Vi stängs ute
- Olof Edsingers svar till ärkebiskopen i Kyrkans Tidning - "Tack, Antje, för att du ger dig in i det samtal om rädslans kultur som jag initierade för några månader sedan. Det gläder mig att du planerar att bjuda in till fortsatta samtal i ämnet.
Samtidigt förvånas jag över att du fortfarande inte kommenterar mina faktiska frågor. Jag har inte hävdat att man får nej i antagningskonferensen för att man är negativ till samkönade vigslar – även om jag vet människor som säger sig ha varit med om just detta. Vad jag däremot har önskat är att du ska stävja den utveckling som gör att allt fler präster helt i onödan stängs ute från lokala anställningar."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar