Dagens Nyheter

8 jan. 2015

Nyhetsflödet fredag den 9 januari

Evigheten med eller utan Gud
- Bength Gustafsons blogg - "Ytterligheternas verkligheter: Himmel och helvete. Konkreta platser som kommer att vara varandras eviga, totala och definitiva motsatser. Den ena platsen tillsammans med Gud, och den andra platsen utan Gud. Detta som kallas för ”den dubbla utgången”, och som är ett tema som engagerar både dem som tror på Gud och på Bibeln, och dem som förnekar Guds existens.
Som Bibeltroende kristen kan jag inte avfärda ”den dubbla utgången” därför att det finns människor som hävdar, att den ”vittnar om en ond, kall, cynisk, brutal och kärlekslös Gud, som i brist på empati gläder sig över att se människor lida i all evighet”. Denna förvrängda Gudsbild  stämmer inte på en enda punkt med Guds vilja, natur och karaktär, och jag är inte vare sig andligt eller intellektuellt hederlig om jag på sådana osäkra grunder och förutfattade och grumliga uppfattningar avfärdar ”den dubbla utgången”. Som Bibeltroende har jag att förhålla mig till den som till allt annat som vi läser om i Bibeln. ”Skrift måste få förklara skrift” – ”det står skrivet, men det står också skrivet”. Vad som är Bibelns samlade vittnesbörd får avgöra detta."

En hunger efter Herrens ord
- Hans Weichbrodt i Världen idag - "Jag kommer aldrig att glömma en sen kväll och tidig natt för mer än 15 år sedan på Helsjöns folkhögskola. Jag tjänstgjorde som präst på ett nyårsläger och jag blev sittande i ett spontant samtal med en stor grupp ungdomar. Vi satte oss i en stor cirkel och började tala om bibelordet och bibelläsandet och det var som att frågorna och samtalet (som aldrig var i närheten av att tappa fokus och skärpa) aldrig ville ta slut. Tiden gick och gick och till min egen förtret så blev jag tröttare och trött­are samtidigt som ungdomarnas ork inte verkade vilja ta slut. Till slut, vid klockan två på natten, var jag tvungen att sätta stopp för samtalet och be dem att gå och lägga sig.
På vägen till min egen säng så reflekterade jag med förundran över kvällen, djupt berörd över ungdomarnas iver och passion efter att tränga djupare in i bibelordet. Trots att hela dagen hade varit späckad med bibelstudier och gudstjänster så hungrade de ändå efter mer! Deras attityd och livshållning var som en konkret gestaltning av Amos 8:11 "Se, dagar skall komma, säger HERREN, HERREN, då jag skall sända en hunger i landet, inte en hunger efter bröd, inte en törst efter vatten utan efter att höra HERRENS ord."

Religionsförföljelsen ökar i världen
- Sändaren - "Allt fler kristna drabbas av förföljelse på grund av sin tro. Kristna förföljs idag i över 60 länder.
Allra värst är det i Nordkorea, men förföljelsen ökar snabbast i Afrika söder om Sahara.
Det skriver organisationen Open Doors som denna vecka publicerar sin lista över förföljelser av kristna  i världen. 
Där konstateras också att graden av förföljelse dessutom ökar i intensitet i flera länder. Det betyder att även om Saudiarabien, Maldiverna och Jemen inte längre är bland de tio värsta länderna så betyder det inte att situationen blivit bättre där. Bara att den blivit så mycket värre i andra länder."



Hot och angrepp på europeiska islamkritiker under 26 år
- Kristeligt Dagblad - "Ifølge Europols Trend Report 2014 er antallet af arrestationer af mistænkte for religiøst inspireret terrorisme næsten fordoblet på fem år fra 110 personer i 2009 til 216 personer i 2013. Blandt dem, der blev arresteret i 2013, var personer, som havde forbindelser til netværk, der rekrutterede frivillige til Syrien for at kæmpe sammen med Islamisk Stat og spredte propaganda, der opfordrede til terror via internettet og de sociale medier."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar