Dagens Nyheter

6 jan. 2015

Nyhetsflödet onsdag den 7 januari

Folket bygger landet
- Marcus Birros blogg - "Helgerna som trösklar hela tiden. Man snubblar på dem.
Vardagen väntar runt hörnet. Ser fram emot den. Det blir en svår vår. Jag har förlorat arbete och förlag. Jag är betraktad som en person non grata av hela den svenska mediekåren. Det lär dröja innan jag får skriva för någon större tidning i det här landet.
Mitt brott? Obekväm, kontroversiell. Ingen har lyckats ifrågasätta min yrkesskicklighet. Ingen har kritiserat mitt skrivande. Några har lyckats balansera och kritisera en del av det jag skrivit, de flesta har inte orkat det utan hatat och hånat mig som människa.
En krönikör står fri och bör alltid stå fri. En krönikör bör våga skriva sådant som ingen annan vågar skriva.
En krönikör bör kunna skriva något som en journalist inte kan göra. En krönikör bör stå fri från handen som föder honom. Jag har gjort allt detta. Jag har försökt vara en annan röst i det plågsamt samstämmiga mumlet av identiska röster som utgör den svenska debatten.
Men jag har blivit tystad. Dörrarna är stängda."

Flygplanet som störtade (flight 8501) hade många kristna vänner ombord
- Stanley Sjöberg i Prayer Point - Flygplanet som störtade i Indonesien – flight 8501 – hade många kristna vänner ombord. En chef för säkerhetsansvar i ett annat flygbolag i Indonesien skrev till mig och kommenterade att:
”Som du namner sa sorjer vi de som omkom i Air Asia flygolyckan som hande lite over en vecka sedan. Min Gode van i Kyrkan medelade mej samma morgon att hans bror med fru och tre sma barn var med i flight 8501. Det var en ganska stor del kristna ombord och var forsamling har manga anhoriga ombord pa flighten. Vi har extra bon och experthjalp for krishantering till de drabbade forsamlingsmedlemarna .
Man inser hur vardefult det ar att tillhora en forsamling och bonegrupp dar det finns en sadan omsorg och medmansklighet format av Gud sjalv nar kriser drabbar vardagen”.

To av fem kristne ber ikke
- Vårt Land - "Selv om annenhver nordmann ba til høyere makter i fjor, viser en annen undersøkelse at bare to av fem kristne gjorde det samme.
I undersøkelsen som InFact har laget for avisen Dagen, framgår det at fire av ti medlemmer av Den norske kirke ikke har bedt det siste året. Drøyt én av ti ber ofte eller daglig.
At bare to av fem kristne ber, kan tyde på at bønn er blitt mindre viktig, og at den individuelle religiøsiteten blant de aktive troende er i endring, sier studiedekan Hallgeir Elstad ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar