Dagens Nyheter

5 jan. 2015

Nyhetsflödet måndag den 5 januari

Total kristen enhet 2015 – utopi eller möjligt?!
- Stanley Sjöberg i Prayer Point - "Kristen enhet har en enorm betydelse 2015 och i framtiden! Det gäller vår trovärdighet när vi vill förmedla vårt budskap för att påverka andliga sökare, ateister, muslimer, buddister och religiöst likgiltiga....
Under 1970-talet upplevde vi en karismatisk väckelse då katoliker, pingstvänner och ”missionsförbundare” möttes. Kristna ledare försonades, förenades, olikheter blev oväsentligt att beröra. Vi var helt sammansmälta i kärleken till Kristus, under den helige Andes närvaro.
I vår tid utmanas kristendomen av ateismen, av Islam och österländsk nyandlighet. Då är enheten i det väsentliga i vår tro det absolut viktiga för vår enhet och samhörighet.
Internt kan vi bearbeta olikheter, tillfälligheter, teologisk vilsenhet eller övertramp. De som kan uttala trosbekännelsen och verkligen menar vad man säger, är ändå alla förenade med Jesus Kristus och garanterade evighetens trygghet.
Tyvärr finns ett inre svek, trons förräderi, när Jesus förnekas, evangeliets budskap förvrängs, etiska värderingar nonchaleras."

En bön inför det nya året

- Olof Edsinger i Efter Kristus - "Bönen är skriven av metodismens grundare John Wesley (1703-1791), och jag tycker själv att den är oerhört stark. Precis som den bön som jag la ut för några dagar sedan är det en bön av överlåtelse. En bön som man bara kan be med en viss bävan – om man alls är villig att göra det. Oavsett vilket är den ett vittnesbörd om vilken anda och attityd som satte sin prägel på en av Europas viktigaste väckelsegestalter i modern tid!
Jag är inte längre min egen, men din. Sätt mig att göra vad du vill, tillsammans med vem du vill.
Insätt mig att göra, insätt mig att lida; Låt mig vara i din tjänst, eller åsidosatt för dig. Upphöjd för dig, nedböjd för dig. Låt mig vara fylld, låt mig vara tömd, Låt mig ha allt, låt mig ingenting ha: Frivilligt och helhjärtat avstår jag från allt, för din skull och till ditt förfogande.
Och nu, härlige och välsignade Gud, Fader, Son och Helig Ande du är min, och jag är din. Så ska det vara. Och det förbund som nu ingåtts på jorden, låt det bli bekräftat i himlen. Amen."

 2015 blir et fantastisk år
- Filip Rygg i Skaperkraft - "Forskningsrapportene er entydige: til tross for hva vi tenker og tror, verden blir stadig bedre. Det blir færre fattige, færre analfabeter og mer fred på vår planet. 2015 vil bli enda bedre enn 2014.
Ekstreme islamister herjer i Midtøsten, Russland er i ubalanse, Nord Korea er fortsatt stengt, klimatrusselen har aldri vært større, 35 millioner mennesker holdes som slaver og det dør fortsatt mennesker av ebola. Det er lett å bli deprimert. 2014 har vært et år med mange triste nyheter. Og vi nordmenn er deprimerte på vegne av verden. Hans Rosling, som er professor ved Karolinska Instituttet i Sverige har undersøkt våre tanker om verdens utvikling. I Bistandsaktuelt tidligere i år ble hans funn presentert. For eksempel viser undersøkelsene til Rosling at halvparten av oss tror andelen av verdens befolkning som lever i ekstrem fattigdom er dobbelt så høy i dag sammenlignet med for 20 år siden. Men sannheten er at andelen er nesten halvert, drøyt 40 prosent “ekstremt fattige” i 1990 mot rundt 20 prosent i dag."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar