Dagens Nyheter

26 feb. 2015

Nyhetsflödet fredag den 27 februari

Sverige måste agera för assyrierna
 - Dagen - "Ett kristet folk håller på att fördrivas från sitt hemland, och något måste göras, anser tunga debattörer, bland annat den tidigare ärkebiskopen KG Hammar.
Assyrierna har bott i norra Irak i tusentals år, och det är ett unikt och urgammalt kulturarv som Islamiska staten nu håller på att förgöra. Nu måste både svenska staten och det svenska civilsamhället göra något för att komma till assyriernas räddning. Sju debattörer skriver under på det budskapet i Svenska dagbladet, där religiösa ledare och kända akademiker delar debattutrymmet." 
Läs artikeln i Svenska Dagbladet HÄR>>>

Judehat på Göteborgs C
- Siewert Öholms blogg - "Judehat på Göteborg C en vanlig måndagslunch!!
Jag fick uppleva det mycket påtagligt när jag i måndags tog en snabblunch i ett av de många fiken på Centralstationen där. Jag hade just fått min hamburgare, när jag iakttar en man helt lugnt komma gående i hallen. Han leder en cykel, nåt som kanske gjorde mig extra uppmärksam. Han stannar till vid bordet där jag sitter, inte så långt från utgången. Där utanför blåste närmast snöstorm. Mannen betraktar mig en stund, och frågar sen, det är väl du som är Siewert Öholm? Det fanns ingen anledning att neka. Mannen, kanske mellan 45-50 år, såg inte alls otrevlig ut. Han tilltalade mig på svenska som vilken göteborgare som helst.
”Du gillar judar, eller hur”, fortsatte han. Frågan kändes lite ovanlig, men mannen kunde ha varit en av många som jag möter och som faktiskt tackar mig för att jag ofta har ställt upp för judar i Sverige. ”Ja”, svarade jag. ”Jag ställer upp för judarna….” men sen hann jag inte säga mer innan jag blev högröstat avbruten av mannen som öste förbannelser över mig som kunde ställa upp för dessa ”mördare och svin”.
–Judarna är mördare, skrek han så folk runt omkring tystnade. Du slickar judar i röven…du är ett judesvin själv……"

Den ökande antisemitismen angår oss alla
- Webb-TV - Ett starkt tal om den ökande antisemitismen. Det är den franske premiärministern Manuel Valls som talar. 4minuters inlägg. Han talar på franska och textas till engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar