Dagens Nyheter

2 feb. 2015

Nyhetsflödet måndag den 2 februari

Islamkritik ska inte förvanskas till fobi
- Devin Rexvid i Svenska Dagbladet - "I många delar av världen är det islamister som hotar det fria ordet. Den saudiska bloggaren Raif Badawis kritik av islam bestraffas med 10 års fängelse och 1000 piskrapp, den iranska bloggaren Soheil Arabi får dödsstraff på grund av blasfemi, den egyptiska bloggerskan Fatima Naoot åtalas på grund av kritik mot den islamiska offerceremonin. Islamiska rörelser som Boko Haram, al-Shabaab och IS försöker genom extrem brutalitet, systematiska avrättningar och folkmord etablera ett kalifat baserat på sharialagar. Vi som anser att dessa religiösa krafters handlingar har med islam att göra måste ha rätt att hävda detta."

”Det sista jag vill är att skicka mina barn till kriget”
- Dagens Nyheter - "– Att få ihop bilder på massavrättningar med bilden av tonåringarna som sitter här hemma och spelar tv-spel och lyssnar på Tupac är helt omöjligt. Jag är helt emot allt de står för och allt de gör. Jag kan inte förklara hur ont det gör att mina barn har valt att vara en del av det, säger hon.
Förra sommaren åkte mellansonen, Ahmed, efter sin bror till Syrien. Inspirerad av Alis berättelser och uppmuntrad av sin egen pappa.
– Vi har olika inställning till jihad. Barnens pappa är positiv till att de vill åka och möta gud. Jag är stolt över att mina barn har sin tro, men jag tror inte på jihad i Syrien och Irak. Jag tänker på det ofta, men jag tror inte att jag hade kunnat hindra honom. De åker för att de inte känner någon mening med att vara här, i det världsliga. De vill möta gud och komma till paradiset. Men vissa krigare åker nog också för förlåtelsens skull. De har kanske begått brott och ser kriget för en islamisk stat som ett sätt att göra rätt för sig.
Ändå har hon i efterhand gett båda sina söner tillstånd att vara där. För att komma till paradiset krävs moderns godkännande, berättar hon."

Stadsmission förlorar miljoner på ny moms
- Dagen - "De nya reglerna med 25 procents moms även för second hand-butikerna gäller sedan årsskiftet. Stockholms Stadsmission hade en omsättning på 84 miljoner förra året, och har utifrån det räknat ut att de i år behöver betala 13 miljoner i moms, uppger Sveriges Television. Tidigare har de varit helt momsbefriade."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar