Dagens Nyheter

28 feb. 2015

Nyhetsflödet söndag den 1 mars

Blunda inte för IS-anhängarnas religösa motivation
- Jacob Rudolfsson på SEA:s hemsida - "Visst kan anledningen till att unga svenskar beger sig till Syrien för att ansluta sig till Islamiska staten bero mer på social utsatthet än graden av fromhet. Men att bortförklara den religiösa aspekten bakom jihadisternas mål är att inte ta problemet på allvar.
I Uppdrag gransknings skakande reportage om jihadisten ”Adam” från Göteborg förklarar han varför han anslutit sig till IS. Genomgående handlar det om en religiös motivation – knappt något om arbetslöshet. ”Allah beordrar oss att vi ska försvara hans religion”, säger han. Sverige är istället ett ”bra” land att leva i. ”Adam” vill även att hans barn ”ska växa upp i ett islamiskt kalifat” och kunna ”uppnå martyrskap”. Vännerna som stupat är i paradiset. Själv strävar han också efter att bli martyr. På sin blogg har Per Gudmundson även uppmärksammat ett videoklipp med Göteborgspredikanten Mikael Skråmo som nu befinner sig i Syrien med fru och barn. "Jag vill att ni ska vara här med mig. Jag vill att vi ska umgås i Jannah. Fina bröder, ta det här beslutet, lita på Allah, och offra dina pengar och ditt liv för Allah, och du ska få det högsta hos Allah”, uppmanar Skråmo i videoklippet."

Evigheten med eller utan Gud
- Bength Gustafsons blogg - "Den första uppståndelsen och uppryckandet. (46). Jag är väl medveten om, att vi lever i en tid då dessa händelser både ifrågasätts och förnekas ifrån både kyrkligt, frikyrkligt och katolskt håll. Jag har skrivit om dessa båda händelser i en tidigare bloggtext, och där kan du läsa vad jag och många med mig tror om dessa händelser. Mitt namn har även nämnts i sammanhang där dessa händelser har ifrågasatts och förnekats, och då tyvärr med en hånfull och nedlåtande ton, därför att jag hör till dem som tror att dessa händelser kommer att äga rum. Jag har även blivit tillfrågad om jag ska gå i svaromål på de forum där mitt namn har figurerat, men jag har sagt nej till detta. Dels för att jag har skrivit och skriver om detta på denna blogg, och dels för att jag önskar att tonläget mellan bröder och systrar som har olika meningar om dessa händelser, ska vara fritt ifrån hånfullhet och nedlåtenhet, för det tar bort trovärdigheten i det som sägs eller skrivs."

Nyansera debatten, Jan Guillou
- Per Danielsson i Hemmets Vän - "Den ofta mycket skickliga och intressanta författaren och journalisten Jan Guillou har i sin kolumn i Aftonbladet nyligen blivit oerhört upprörd. Han använder ett målande men skrämmande språkbruk och skriver att ”stridsutrustade specialpoliser med särskilt häftiga tyska kulsprutepistoler” posterats  utanför  judiska synagogor och judiska skolor.  Det har skett efter de fasansfulla attentaten mot journalister men också judar i Frankrike och i Danmark. Genom att berätta om dussintalet moskéer i Sverige som drabbats av mordbrand och skadegörelse som kanske inte fått tillräckligt skydd vill han förminska den uppenbara antisemitism som länge pågått inte minst i Malmö men också den senaste tiden i Stockholm."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar