Dagens Nyheter

10 maj 2015

Nyhetsflödet söndag den 10 maj

 Humanisternas kampanj bygger på privatiserad tro
- Jacob Rudolfsson på SEA:s hemsida - "I sin bok "When Children Became People" beskriver den norske kyrkohistorikern Odd Magne Bakke hur det antika Rom och Grekland betraktade barn som icke-personer; de sågs som hushållets egendom. På grund av hög spädbarnsdödlighet skapades ett kulturellt tryck att inte utveckla känslomässiga band till sina barn. Detta kulturella tryck ökade i och med att mödrarna var mer benägna att utveckla känslomässiga band, enligt samtidens syn ett tecken på svaghet. I litteraturen beskrevs barn mer som växter än människor....
Det var först i och med den kristna kyrkans framväxt, som bar med sig de för den tiden revolutionerande idéerna om att "de som gör sig själva små som det här barnet är störst i him­mel­ri­ket" (Matt 18:4) och att "himmelriket tillhör sådana som de" (Matt 19:14), som barns värde introducerades. I både ord handling kritiserade kristna abort och spädbarnsdråp. Barn som övergavs omhändertogs av kristna och enligt Rodney Stark fanns det snart fler flickor i kristna familjer än hedniska.
Även om den revolutionen var långt ifrån fullkomlig, förändrades kulturen på djupet. Till och med så att Humanisterna inspireras mer av Bibeln - även det ofullkomligt - än av grekiska filosofer."

Succétränaren Hånberg fann friden hos Jesus
- Världen idag - "Hela hans liv har präglats av sport, och då främst av ishockey. Inte förrän i 30-årsåldern tog en ny kraft över förstaplatsen i Pelle Hånbergs liv. Efter flera års övervägande kom han fram till att han behövde bli en kristen. Nu tränar han succélaget Karlskrona HK...
1990 gifte sig Pelle och Gun med varandra och en lång resa av flyttar inleddes. Det första flyttlasset gick till Vetlanda. Under tiden i Vetlanda så följde Pelle med till Pingstkyrkan då och då. Och han minns att han tyckte att folket där var trevligt.
– Jag kommer ihåg att jag såg att de hade något annat, säger han.
Han märkte även på Gun att hon hade något som han själv saknade. Något som talade högre än ord.
– Naturligtvis pratade Gun och jag om hennes tro lite grand, men det som talade mer var hennes liv. Hennes lugn, frid och trygghet. Hon hade något som jag inte hade. Jag kunde inte riktigt ta på det, berättar han för Världen idag.
Så en dag, i hemmet i Västervik, säger han till Gun att han också behövde bli en kristen. De bad tillsammans, men det var ingen häftig upplevelse eller något "nedslag" när Pelle tog steget att acceptera Jesus som frälsare i sitt liv."

 Kraftig ökning av våldet mot judar
- Isaac Bachman i Svenska Dagbladet - "Det mest fruktansvärda är de senaste jihadistiska terrorattackerna som dödat judar bara för att de är judar i Paris, Bryssel och Köpenhamn. EU-medborgare som har rest utomlands för att delta i jihad och sedan återvänder utgör ett allvarligt hot mot hela Europa, men först och främst mot judiska samhällen.
I många europeiska länder visar undersökningar, gjorda av officiella säkerhetsorgan, på en ökning med över 100 procent av antisemitiska incidenter jämfört med föregående år. I många av dessa länder är andelen hatbrott som begås mot judar mycket högre än andelen judar i den allmänna befolkningen. I Frankrike, där judar utgör mindre än 1 procent av befolkningen, var 40 procent av våldsamma hatbrott riktade mot judar år 2013."

Fattiga pensionärer och tiggare
- Debattartikel i Hemmets Vän av Bert Stålhammar - "Framför mig i ICA-kassan står en äldre man i en sliten vinterjacka och lägger upp sina varor på bandet. När han är färdig vänder han sig om och ställer sin korg i högen med tomma korgar. Jag märker då att han fortfarande har många varor kvar ouppackade så jag knackar honom lätt i ryggen och säger ”jag tror du har glömt några varor”. ”Nej då inte alls. Det blev för dyrt och pengarna räckte inte så jag får lämna tillbaka det där.” När han med viss möda har räknat sina pengar för att betala säger kassörskan ”det fattas en krona”. Jag skall se om jag har någon”, svarar han. ”Jag skall leta igenom byxorna.” ”Nej”, säger han, ”det har jag inte”. ”Men jag ser att du har en tjuga i plånboken”, säger kassörskan. ”Det är min sista tjuga”, säger han. ”Den vill jag inte växla.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar