Dagens Nyheter

19 maj 2015

Nyhetsflödet tisdag den 19 maj

Stoppa exploateringen av kvinnor och barn
- Ruth Nordström i Världen idag - "För en tid sedan blev jag tillfrågad om att stödja en internationell kampanj mot surrogatmödraskap. Eftersom jag anser att surrogatmödraskap är ett brott mot mänskliga rättigheter därför att det öppnar för människohandel, exploatering av kvinnor och deras kroppar och gör barn till beställningsbara objekt och handelsvaror, tackade jag ja till att stå bakom kampanjen.
Den internationella kampanjen mot surrogatmödraskap stöds också av Sveriges kvinnolobby, journalisten och feministiska debattören Kajsa Ekis Ekman och feministen och forskaren Ebba Witt-Brattström vilket fått RFSU:s tidning Ottars chefredaktör Anna Dahlqvist att se rött. Till Fria Tidningar uppger hon att det är "häpnadsväckande" att man kan alliera sig med sådana aktörer som undertecknad."

Kidnappad yttrandefrihet
- Eli Göndör i Dagen - "Varje provokation behöver inte ges villkorslöst stöd.
Skottlossningen i Dallas utanför ett konferenscenter där en utställning av Muhammedkarikatyrer pågick väcker återigen frågan om yttrandefrihetens roll.
Naturligtvis är det alltid oacceptabelt att någon hotas till livet för vad den har sagt, målat eller skrivit. Men med det skrivet finns det också anledning att fråga sig vad syftet kan vara med att medvetet provocera och kränka en specifik grupp och om sådant verkligen bör ses som ett uttryck för yttrandefriheten."

Mot bättre vetande (del 2)
- Bength Gustafsons blogg - "Som kristen och skapelsetroende kan jag vara konsekvent i hur jag tänker och resonerar när det gäller något så viktigt och grundläggande för oss människor som behovet av intelligens, förnuftig reflektion och planering, mening, syfte och mål, både när det gäller vad som ligger bakom hela skapelsen och vad som gäller i allt mänskligt liv. I Bibeln är detta något grundläggande och genomgående. Men så konsekvent kan inte en ateist, darwinist och sekulärhumanist vara.
Detta är inte ”bara ett löst påstående” som jag gör, utan jag säger detta utifrån att jag under många år har läst och lyssnat till vad olika författare och förespråkare har skrivit och sagt inom just dessa områden: ateism, darwinism/evolutionsteori och sekulärhumanism. Detta har att göra med ett genuint intresse ifrån min sida, och det är som jag sa till sekulärhumanisternas ordförande Christer Sturmark, då vi senast möttes i en debatt på Löttorps Camping för två år sedan inför en tusenhövdad publik, att ”jag läser och lyssnar till dig Christer och till dina meningsfränder, därför att jag vill tränga in i era huvuden för att ta reda på hur ni tänker och resonerar”. Jag hade då tagit med mig upp på podiet ett antal böcker och tidskrifter som bland annat Christer Sturmark har författat och som visar på denna inkonsekvens i sättet att tänka och resonera."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar