Dagens Nyheter

26 maj 2015

Nyhetsflödet tisdag den 26 maj

Låt inte trendkänsligheten styra församlingsarbetet
- Jacob Rudolfsson på SEA:s hemsida - "Kyrkan behöver se upp så att den inte fyller bänk­raderna men tömmer tron på att evangeliet har något konkret att förmedla till livet utanför. Det skriver Jacob Rudolfsson i ett inlägg om d­ebatten kring gudstjänsten, som även uppmärksammades av Sveriges Radios Nordegren & Epstein i P1.
Samtalet om gudstjänstens form och funktion är viktigt. Församlingar behöver hela tiden fråga sig hur man bäst kommunicerar evangeliet i den tid man verkar i. Samtidigt får kyrkan inte bli så trendkänslig att den blir en spegelbild av kulturen och inte Guds rike, och därmed upphör att vara en profetisk röst. "

Fotbollsstjärnan David Luiz döptes i pool hos lagkamrat
- Dagen - "Paris Saint-Germains brasilianske fotbollsstjärna David Luiz har klivit ned i dopgraven.
Ceremonin ägde rum hemma hos lagkamraten Maxwell, i dennes swimmingpool.
"Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit. (2 Kor 5:17). Så underbart det är att leva med dig Herre, tack för att du älskar mig så mycket och tar hand om mig! Mitt liv är ditt, och jag är din tjänare! Var alltid i centrum för alla mina beslut! Jag älskar dig Gud! Amen."
Så skriver David Luiz i anslutning till en bild på sitt Instagramkonto där han står med dopkläder i poolen."

Scones vägen till Gud?
- Sveriges Radio P1 - "Just nu pågår debatt inom de kristna kyrkorna om hur kyrkbänkarna ska fyllas och nya församlingsmedlemmar lockas till verksamheten. Louise som nyligen besökt Skånela kyrka i Märsta och undrar om deras aktiviteter med sconesbakning och modevisningar verkligen lockar till kontakt med Gud.
Per-Johan Svärd, kyrkoherde för Märsta pastorat, medverkar."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar