Dagens Nyheter

22 dec. 2013

Nyhetsflödet söndag den 22 december

Jesu korsdöd avgörande för vår frälsning
- Stefan Swärd i Världen idag - "Debatten om Jesu död på korset har varit aktuell under hösten, framför allt inom Equmeniakyrkan. Nätverket för klassisk baptism har ifrågasatt biträdande kyrkoledaren Sofia Camnerins syn på försoningen. På min blogg har jag diskuterat och problematiserat både det Camnerin skrivit i ämnet och hur Roland Spjuth vid Örebro teologiska högskola tagit upp försoningsämnet. Den här debatten är inte ny. På 1870-talet rasade den stora så kallade försoningsstriden i svensk kristenhet. Det var en viktig anledning till varför den evangeliska förnyelserörelsen i Sverige delades i två delar, EFS och Missionsförbundet."

Varför en bok om islam som julhälsning?
- Johanna Andersson m.fl. i Kyrkans Tidning - "Till ärkebiskop Anders Wejryd: Ledamöter i det tillträdande kyrkomötet fick i adventstid en överraskande julhälsning. Det handlar om boken ”Möten med islam”, där du har skrivit förordet...
...Är inte tron på Jesus som Kristus något som skapar gemenskap mellan människor? Julen förenar ju alla kristna. Varför ifrågasätta samhörigheten mellan kristna människor från olika delar av världen? Är inte denna gemenskap – oberoende av språk och nationsgränser just nu i tider av förföljelser av kristna i världen – extra angelägen för oss kristna i Sverige att värna och stärka? Vore inte stöd och fördjupade kontakter med de ortodoxa kopterna och Syriens kristna viktigt att lyfta fram? Inte minst här hemma i ett läge då många efter flykt från krig och förföljelse har blivit svenska medborgare
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar