Dagens Nyheter

31 dec. 2013

Nyhetsflödet onsdagen den 1 januari

Försaka för att finna
- Marcus Birros blogg - "Den himmelska nyckeln hjälper mig inte bara rörande förstörelsen. Också mitt vemod som ibland hotar att fullständigt svämma över sina breddar stillas med hjälp av bön. Det är verkligen en fysisk känsla. Jag bygger dammar med bönens hjälp mot vemodets svallvågor som vid vissa tillfällen i mitt liv hotar mig i grunden. En missbrukare kan och får inte tillåta sig att drömma sig tillbaka. Den tiden som kläs i bedrägeriets och lögnens glittrande fägring kan vara en stig ner mot sönderfallet. Det förflutna var aldrig så ljut som en nostaligker minns det. Jag måste ideligen få himmelsk hjälp med att påminna mig om det.
Mitt liv är också ännu ett bevis på att allt världsligt och yttre inte lyckas tillfredsställa en människa. Vi är miljoner i den här världen. Vi som hade stora drömmar och sedan offrade mycket för att uppnå dessa drömmar och när de sedan blir verkliga fylls tillvaron inte med glädje, lugn och tacksamhet, utan av en sorts rastlös leda, ett kliande av något väldigt oavslutat, som saltvatten på huden. Jag har fått mycket av det jag drömde om. Jag har arbetat hårt och försakat mycket för att uppnå det. Det har dessutom gått rätt snabbt. Men ingenting av allt det jag uppnått eller fått lyckades fylla den andliga längtan efter Gud. Hela mitt liv har som mening att få fäste i Jesus Kristus och det är ett sådant välsignat projekt som kommer pågår under hela mitt liv."

Livet är ingen nyårsafton
- Tommy Dahlmans blogg - "Visst kan det vara vettigt att göra ett bokslut både nu och då och många väljer att göra det just vid ingången till ett nytt år. Och nog ligger det en hel del i ordstävet som uppmuntrar oss att alltid ha en större framruta än backspegel.
Men backspegeln har dock något insiktsfullt att säga: Det är inte de stora dagarna i livet som avgör kvalitet, mening och inriktning. Det är oftast de små dagarna som bestämmer. Bill Clinton är inte mest känd för att han blev USAs 42:e president. Kanske han själv anser att den största dagen i hans liv var då han utsågs som president. Men frågar du mannen på gatan svarar de Monica Lewinsky. Bill Clinton är inte mest känd för vad han åstadkom under en av de ”stora” dagarna i hans liv, men på grund av vad han gjorde under en av hans ”små” dagar. Det är inte de stora dagarna som förändrar oss men det är de små dagarnas vanor som bygger dig och mig.
Det är frestande för alla människor att sikta högt på nyårsaftonen. Vi spänner gärna de mentala musklerna, tar sats och vi blir verkliga ”kroppsbyggare”, de första två veckorna. Men framgång och berömmelse är inte alltid likvärdigt med hållbarhet och styrka. Popularitet kan hända på minuter och dagar men storhet kommer genom ett långt liv. Livet är ingen nyårsafton även om det kan innehålla ett och annat fyrverkeri. Gott nytt år!"

Alene det at sige ordet Jesus kan i dag gøre danskerne forlegne
- Kristeligt Dagblad - "Det er lettere for danskere at sige ja til tro på Gud end på Jesus. Det hænger sammen med tidens norm om en åben tro
”Jeg tror på Gud. Men jeg synes, det er sværere at sige, at jeg tror på Jesus. Bare det at sige hans navn gør mig lidt forlegen.” Sådan sagde en mand, jeg har interviewet i forbindelse med en undersøgelse af danskernes trosforestillinger. Han kaldte sig selv kulturkristen og var en af de to tredjedele af folkekirkens medlemmer, der i spørgeskemaundersøgelser af danskernes religiøsitet krydser ja til at tro på Gud."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar