Dagens Nyheter

10 dec. 2013

Nyhetsflödet tisdag den 10 december

 Alla frågor är inte förhandlingsbara
-Stefan Swärd i Världen idag - "Den här hösten har det blivit nya debatter i svensk kristenhet om grundläggande kristna lärofrågor. Dels har det handlat om den nya ärkebiskopen Antje Jackelén och utfrågningen av henne och de övriga kandidaterna. Det har bland annat handlat om tron på jungfrufödseln och kristendomens unika ställning i jämförelse med andra religioner. En annan debatt har uppstått under hösten, framför allt inom Equmeniakyrkan, om försoningsläran.
Mycket förenklat kan man likna denna debatt som en konfliktlinje mellan teologiskt liberala kristna och teologiskt konservativa kristna. Debatten visar också att den går rakt igenom alla samfund i dag. Personligen ser jag den teologiska liberaliseringen som kyrkans inre sekularisering och som gröper ur fundamenten i den kristna kyrkan.
"


Mikael Karlendal lämnar pingströrelsen
- Dagen - "Så sent som för en dryg månad sedan lämnade Mikael Karlendal tjänsten som pastor i Pingstkyrkan i Ängelholm. Han klargör att hans förändrade dopsyn inte har kommit som en blixt från en klar himmel utan att det är en process som har pågått av och till i nästan tio år."

Jag lämnar pingströrelsen
- Mikael Karlendals blogg - "Min tid i pingströrelsen är över. Jag avstår av fri vilja från att söka pastorstjänster inom samfundet igen. Det bibelstudium jag skulle ha hållit på den nationella pingspastorskonferensen i januari är avbokat, dock inte för att jag ville det, utan för att planeringskommittén för konferensen ville det.
Allt detta beror på en och samma orsak: Jag har ändrat dopsyn. Jag kan inte längre utifrån Bibeln motivera varför spädbarn ska utestängas från det kristna dopet och från att upptas i Guds församling. Och jag kan inte längre försvara omdop av dem som redan är döpta, och än mindre utföra dem själv, förstås. Av det skälet kan jag naturligtvis inte vara anställd som pastor i en renodlat baptistisk rörelse
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar