Dagens Nyheter

20 mars 2014

Nyhetsflødet fredag den 21 mars

Våga älska utan förbehåll och du ska ännu en gång lära dig tacksamhet
- Marcus Birro i Expressen - "Det sägs att kärlek dör. Det finns de som på allvar hävdar att kärleken mellan två människor plötsligt en dag kan ta slut. Det är inte sant. Det är alltid viljan att upprätthålla kärleken som tar slut. Det är du som väljer. Varje dag är ett val att leva i samklang med världens vackraste gåva, eller att svänga av vid nästa ösregn och irra sig vilse i ett välbekant men ofruktsamt mörker. Våga älska utan förbehåll och du ska ännu en gång lära dig tacksamhet."

Kyrkosynen är avgörande
- Mikael Karlendal i Världen idag - "Men det finns också djupgående skillnader som gör att det är lätt att på grund av ömsesidig misstro och okunskap tala förbi varandra. Skillnader i synsätt som vi själva, var och en för sig, på ömse håll betraktar som självklarheter. En sådan punkt gäller just synen på kyrkan och på enhet.
Ulf Ekman har ju under flera år drivits av en längtan efter kristen enhet och nu lyft fram just denna längtan som ett av huvudskälen till att han valt att bli katolik. Många har då undrat om han inte i stället kunnat valt att stå kvar i sitt sammanhang och där verka för enhet. Varför är det nödvändigt att konvertera? Orsaken till detta står att finna i den katolska kyrkans teologi. Katoliker har inte samma kyrkosyn och menar inte samma sak med ordet enhet som evangeliskt kristna.
Evangeliskt kristna är överens med katolikerna om att Jesus grundade en universell kyrka och att han önskade att vi som tillhör denna kyrka skulle vara ett. Man är överens om att Kyrkan är Kristi kropp – och att han har en kropp, inte många. Kyrkan är en, men har många lokala uttryck
."

Ett besök i ett köptempel
- Matt Malone i Signum - "Nyligen vallfärdade jag till IKEA i Brooklyn. Om jag bara för en kort sekund hade hörsammat mitt sunda förnuft skulle jag inte ha begett mig dit en lördag. Trängseln bland besökarna var enorm. När jag trängde mig in övervägde jag ett ögonblick att vända om, men det hade tagit mig mer än en timme att bara komma fram till ingången, varför jag bestämde mig för att marschera framåt genom den larmande hopen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar