Dagens Nyheter

16 mars 2014

Nyhetsflödet söndag den 16 mars

Enhetssträvan får inte ignorera sanning och rätt
- SEA:s hemsida - "Enhet är viktigt och måste finnas på varje kristens agenda. Alla som genom tro och dop är förenade med Kristus hör därmed också ihop med varandra. I honom är vi ett. Det är därför mycket positivt att frågan om enhet idag står högt upp på agendan. Samtidigt kan frågan om enhet inte skiljas från andra frågor, skriver Stefan Gustavsson.
Enhetssträvan som ignorerar sanning och rätt vanärar Jesus (han är sanningen), på samma sätt som sanningslidelse utan längtan efter enhet vanärar honom (hans församling utgör en kropp)
."

Korsfäst och fri!

- Sven Nilsson i Hemmets Vän - "En av de starkaste och mest värdefulla troserfarenheter i mitt liv med Herren är uppenbarelsen av att vara korsfäst med Kristus. Det är en upplevelse bortom den förståndsmässiga vissheten att Jesu dog på ett kors utanför Jerusalem. Det jag såg gick utöver den teologiska tolkningen av det som hände på korset och drabbade mig som en erfarenhet mitt i livet efter många år av en medveten vandring med Herren. Det var något mer än syndernas förlåtelse. Det blev början till en helt ny frihet i mitt liv som kristen. Det som jag tidigare brottats med i min gamla människa av begränsningar och fördömelse hade inte längre makt över mig. Jag var fri! Uppenbarelsen och troserfarenheten skedde i ett ögonblick av evighet.
Det gav mig en helt ny utgångspunkt för min fortsatta trosvandring
.
Jag var korsfäst med Kristus – och fri."

 Livmodern inte till låns
- Barbro Matzols i Kyrkans Tidning - "Surrogatmödrar. Barn är inga varor och kvinnor inga behållare. Det är en människosyn som inte duger.
De visas fortfarande, tv-serier eller filmer där en nyförlöst kvinna av olika anledningar tvingas lämna bort sitt barn så snart navelsträngen klippts. Och vi ryser. Förfasar oss och kanske fäller en tår. Tänker att så här går det i alla fall inte längre till i vår del av världen.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar