Dagens Nyheter

12 mars 2014

Nyhetsflödet torsdag den 13 mars

 Kristna värderingar grund för fred
- Stefan Swärd i Världen idag - "Ukrainakrisen har lyft fram försvarspolitiken igen. Vi har levt i en mycket lugn tillvaro i norra Europa under de senaste 20 åren. Många har trott att alla militära hotbilder har försvunnit. Rysslands agerande visar att militärt aggressiva länder har en tendens att dyka upp på nytt. Trots att det har gått lång tid sedan andra världskriget så var det inte många år sedan som Europa skakades av ett krig på Balkan. Extrema högerpartier är på frammarsch i ett antal europeiska länder.
För demokratiska länder är icke-våldsdoktrinen helt avgörande både i det egna samhället och för att lösa relationer mellan länder. Det är dock en helt accepterad princip i demokratiska västvärlden att man har rätten att försvara sig när man blir utsatt för våld. Det gäller både länder och individer.
"

Därför blir jag inte katolik
- Per Ewerts blogg - "Så oavsett hur mycket jag uppskattar det som sägs eller görs av enskilda katoliker eller den Katolska Kyrkan ser jag inte skäl att avsäga mig mitt eget – naturligtvis även det ofullkomliga – sammanhang och träda över in i ett annat. Jag inser naturligtvis att Ulf Ekman tänkt både en och två och kanske även fjorton gånger innan han och hans fru valt att ta steget över till Katolska Kyrkan, och säkert finner fullgoda skäl att stiga över denna stora kyrkogräns. Jag vill göra som jag brukar även i andra fall, välsigna både honom och andra befintliga katoliker i deras väg och del i vårt gemensamma uppdrag, men känner själv full frid över att stå kvar i mitt eget sammanhang."

Det store bildet
- Norske Dagen - "Av­krist­ning er et euro­pe­isk fe­no­men. På den glo­ba­le are­na­en er den krist­ne kirke inne i en his­to­risk sterk vekst­fase, skriver Dagen på lederplass.
Kristenhetens verdenskart er i rask endring. Forandringen skjer så hurtig at det faktisk haster med å tegne kartet på nytt. Hvis ikke står vi i fare for å få en helt oppfatning av verdens kristne demografi.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar