Dagens Nyheter

11 mars 2014

Nyhetsflödet onsdag den 12 mars

Styrkan i en tydlig vision
- Martin Alexandersson i Efterkristus - "Jag har varit i Holy Trinity Brompton i London flera gånger och tänker varje gång jag är där på saker som de är riktigt duktiga på. En utav dem är att tydligt kommunicera sin vision. Jag tror att jag varje gång jag har besökt en gudstjänst så har deras vision sagts: The re-evangelisation of the nations & the transformation of society. Styrkan i en så pass kort men ändå kraftfull vision tror jag inte ska underskattas. Alla som har besökt en gudstjänst där vet vad församlingens vision är och, för att använda Bill Hybels ord om vision, ”en bild av framtiden som skapar passion” så skapar deras vision verklig passion i mitt hjärta."

Öppet brev till Ulf Ekman
- Tommy Dahlmans blogg - "Mitt bekymmer är inte i första hand att du blir katolik men att vi evangelikaler förlorar dig. I en tid av teologisk förflackning där även pentecostala kristna börjat dribbla med den kristna synen på äktenskapet, den dubbla utgången efter döden, Jesu död och uppståndelse, livets okränkbarhet etcetera har du varit en röst som ropat. När andra samfundsledare inte har visat någon integritet eller förmåga att visa en teologisk färdriktning har du vågat och förmått.  Vi hade så innerligt behövt dig kvar som en protestantisk ambassadör för den överprästerliga förbönen."

Sorgeprocess väntar för många
- Världen idag - "Med sorg. Så reagerade predikanten Stefan Salmonsson när han förstod att hans mentor och pastor sedan 30 år tillbaka kommer att bli katolik. I en öppenhjärtig intervju berättar han om hur han upplevt den resa Ulf Ekman under ett decennium gjort i riktning mot Katolska kyrkan."

Kan ikke dele nattverd med venner fra Livets Ord
- Norge idag - "Behovet for enhet i Kristi legeme har fått Ulf Ekman å ta beslutningen om å konvertere til den katolske kirke. Men om kort tid vil ikke Ulf Ekman lenger kunne dele nattverd med venner på Livets Ord."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar