Dagens Nyheter

23 mars 2014

Nyhetsflödet måndag den 24 mars

En inbjudande vägvisare till Guds gränslösa nåd
- Dagen - "Dagen recenserar Marcus Birros ´Evangelium enligt Marcus´ (Libris). Mitt hjärta smälte redan efter de första meningarna i Marcus Birros nya bok. Jag blev berörd av den poetiska prosans mjukstarka bilder och av den återkommande smärtan bakom orden. Men det är inte bara en känsloladdad kavalkad av ibland kaotiska upplevelser Birro bjuder på. Det som starkast dröjer kvar efter läsningen är situationerna i de kortfattade, episodiska berättelserna om en människa som kämpar för sitt liv, och så småningom börjar lära sig att vila i den gudsnärvaro han från barnsben anat. ”Evangelium enligt Marcus” blir nog inte kanoniserat, men författarens vittnesbörd är en inbjudande vägvisare till Guds gränslösa nåd."

En väckelserörelse bröt fram trots katolska kyrkans dödsdomar
- Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "Det finns många fler exempel på hur väckelsekristendomen brutit fram genom historien som en strömfåra intill de religiösa maktstrukturer som missbrukat kristen tro.
Påvarnas kyrka har inte förrän de senaste årtiondena äntligen förändrats och närmar sig i vår tid övriga kristna med ödmjukhet och bejakande kärlek.
Idag är den katolska kyrkan inte ett hot mot andlig förnyelse. Påven och många betydande kardinaler och präster är idag de starkaste exemplen på öppenhet inför den helige Andes ledning. Vi behöver deras gemenskap.
Nu är de dominerande protestantiska kyrkornas teologer och makthavare ett större hot mot levande kristendom. Inte genom yttre våld, utan ett inre förräderi, med brutal förnekelse i relation till de mest grundläggande sanningsområdena i kristen tro.
"

Del 3 - Auktoritetssyn skiljer
- Mikael Karlendal i Världen idag - "Evangeliskt kristna avvisar tanken på ett auktoritativt ofelbart läroämbete och hävdar att Bibeln är den högsta auktoritet för tro och liv, att den står över egna tolkningar. Situation skulle kunna beskrivas som en långtgående tolkningsmässig pluralism. Katolikerna ser det som en svaghet, medan evangeliska kristna ser det som en självklarhet och förstår inte problemet. Bibeln är högsta auktoritet även om den ibland tolkas olika. Bibeln kan fungera som högsta auktoritet om man läser den tillsammans med den kristna kyrkan – inklusive de som gått före, det vill säga tidigare tolkningstraditioner. Evangeliska kristna kan hävda att det trots allt finns en allmän konsensus i de stora och frälsningsavgörande frågorna. Splittringarna i olika kyrkor kan ha varit ett nödvändigt medel för Gud för att bevara evangeliets sanning från att fördunklas av mänskliga traditioner. Reformationer och förnyelser har med andra ord varit nödvändiga."

Ett annat Ukraina
- Marie Willermarks blogg - "Det är sista dagen av mitt korta besök i Kiev. Idag har det blivit möjlighet till fler samtal med vänner och kollegor. Jag har gått i mina gamla kvarter och åkt Metron och köpt nya tofflor i en av alla de många hål-i-väggen-butiker som finns vid tunnelbanestationerna. Som alltid känner jag mig trygg i och glad över den vänlighet som folk i denna mångmiljonstad sprider.
Men jag möter ett annat Ukraina. Jag har för första gången i mitt liv förstått att ord kan vara farliga. Från flera jag samtalat med kommer berättelser att de pratat med gamla goda vänner i öst och syd och de är chockade över av vad som sägs. Det är helt klart att sanningen redan är död. Om sanningen ska fram…så har den ett högt pris. Det är ett nytt Ukraina.
För första gången sedan jag började blogga så tar jag bort en stor del av innehållet i några inlägg. Jag har förstått idag att mina ord kan sätta vänner och kollegor i fara.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar