Dagens Nyheter

2 mars 2014

Nyhetsflödet måndag den 3 mars

Kristdemokraternas storhet i Europa
- Tommy Dahlmans blogg - "Den kristdemokratiska rörelsen fick sitt fotfäste under 60-talet. Detta var ingen tillfällighet. Den tiden präglades av filosofiska idéer som närdes av materialism och värdenihilism. Det senare är en filosofi som bland annat bygger på att ingen objektiv sanning finns.  Begrepp som moral och etik tappar som bekant sin relevans i en sådan världsåskådning och med en sådan människosyn. Att det fanns människor under 60-talet som vågade hävda att goda värden faktiskt hade förvaltats i vår del av världen genom den kristna traditionen var grovt provocerande för tänkare såsom Ingemar Hedenius och Alva och Gunnar Myrdal för att nämna några."

Yoga stjäl kristet självförtroende
- Siewert Öholm i Världen idag - "Det var lunchtid, och klockorna ringde, som till gudstjänst, från en av de stora stockholmskyrkorna. Jag lockades in i kyrkan i tron att här firas kanske mässa. Jag trodde att klockorna, lite andligt uttryckt, inbjöd till " ett Jesusmöte". Jag var övertygad om att klockorna ringde för att människor skulle erbjudas en stund av stillhet och eftertanke mitt på dagen eller under lunchpausen. Jag gick in i kyrkan med en slags helig förväntan.
Kyrkorummet var stort. I några kyrkbänkar längst fram stod en ganska stor grupp, mest kvinnor, gungande och med armarna uppsträckta som till lovsång. Men instinktivt var det något som inte stämde i det jag såg. Jag hann bara ett par steg in, så kom en vaktmästare och ville ha 20 kronor av mig. Jag blev minst sagt förvånad. Min utgångspunkt var ju att få ta del av det som är mest gratis av allt, Kristi nåd och försoning. Men så var det inte. Inte den dagen och inte då, för ett par år sedan, i den kyrkan.
"

Fysiska reaktioner på Guds närvaro – del I
- David Wellstam i Efterkristus - ”Eh…jaha, vi kanske borde sätta oss på golvet?” sa jag lite besvärat. ”Det är ju typ bara vi som står upp!” För ca 6 år sedan besökte jag och min fru konferensen ”Living in the Super-natural” i England. Vi hade aldrig varit i kontakt med den nutida karismatiska rörelsen och ville bilda oss en egen uppfattning. Mot slutet av en samling betjänades alla av förbön och efter en halvtimme var det alltså bara vi och en handfull till av ca 700 personer som stod kvar! Resten låg utslagna på golvet, grät, skrattade, skakade. Vi hade läst om dessa fenomen i väckelsehistorien men blev ändå chockade när vi såg det på nära håll. Det var ovant och vi blev nog överväldigade av intensiteten av det. Gud gjorde uppenbarligen saker i människors liv men vi kände oss som om vi hade hamnat på en främmande planet och var de enda av vårt slag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar