Dagens Nyheter

30 mars 2014

Nyhetsflödet söndag den 30 mars

SEA startar Wilberforce Akademin
- SEA:s hemsida - "I många år har kristna varit duktiga på att bygga upp kristna  alternativ till de arenor som påverkar vårt samhälle. Vi har startat kristen media, kristna utbildningar och även kristna partier. Det är bra men vi har väldigt litet inflytande på den svenska kulturen som helhet. Vill vi se en förändring av samhället behöver vi arbeta långsiktigt på insidan av vår kultur. Därför drar vi nu igång utbildningssatsningen Wilberforce Akademin.
Det sa Svenska Evangeliska Alliansens generalsekreterare Stefan Gustavsson i samband med SEA:s årsmötesseminarium på onsdagskvällen.
"

Peter Halldorf: Vägen till enhet är inte att vi konverterar till varandras kyrkor
- Dagen - "Vägen till enhet går inte genom att vi konverterar till varandras kyrkor – om än det kan vara enskilda människors personliga kallelse och därmed göra dem till omvända brobyggare – ännu min­dre genom att den ene lägger den andre under sig. Jesu väg ser annorlunda ut: Han är mitt ibland oss som Guds tjänares tjänare. Och förmodligen kommer vägen till den synliga enhet som Jesus bad om bland sina lärjungar att få oss alla att häpna. Har inte överraskningsmomentet alltid varit utmärkande för den helige Andes gärningar?"

Frikyrkan historiskt förankrad
- Jonas Melin i Dagen - "Det är min övertygelse att det är den fria församlingen och inte den Katolska kyrkan som står för kontinuiteten med urkyrkan. Det skriver Jonas Melin, pastor och bibellärare.
Nyheten om att Ulf Ekman har blivit katolik har orsakat en debatt om kyrkans sanna natur. Det verkar som att många utgår från att det är de historiska kyrkorna som står för den historiska kontinuiteten med urkyrkan. Frikyrkorna betraktas som en historisk parentes. De katolska och ortodoxa kyrkorna med sina rika traditioner attraherar många. Peter Halldorf är en av dem som vill leda frikyrko­folket i den riktningen och det lyser igenom i hans artikel om en evangelisk katolicitet (Dagen 19/3). Jag vill här peka på en frikyrklig teologi om församlingen och en alternativ syn på kyrkans historia.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar