Dagens Nyheter

14 mars 2014

Nyhetsflödet lördag den 15 mars

Kristna i Nord-Korea avrättas efter grym tortyr
- Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "Enligt nyheter som kommit från Nord-Korea har trettiotre kristna blivit dömda till döden och kanhända redan blivit avrättade. Det bildas underjordiska grupper av kristna som samlas i bön. Men förföljelsen är brutal. Det som sker kan jämföras med Sovjet och Kina i tidigare perioder. Låt oss be tillsammans för de kristna i Nord-Korea."

Varför jag aldrig valde att konvertera till Rom
- Anders Gerdmars blogg - "Att min pastor sedan snart 30 år har beslutat att konvertera till Romersk-katolska kyrkan har sänt en chockvåg över stora delar av kristenheten, inte minst inom det egna nätverket med uppemot 250 000 medlemmar. Utan att kunna bedöma Ulf och Birgittas personliga väg – det kan jag inte, lika lite som andra kunde bedöma vår när vi bröt upp från Svenska kyrkan en gång – är det viktigt att förklara varför jag själv gång på gång ställts inför valet och valt att inte konvertera. Och att jag inte tror att det är vägen till enhet. Vägen till enhet är inte konversion utan konvergens – att alla böjer sig inåt, i det att vi underordnar oss varandra i lydnad för Jesus Kristus."

Enhet i mångfald
- Lukas Berggren i Världen idag - "Ulf Ekman har varit min pastor. När Ulf Ekman nu har valt att upptas i den katolska kyrkan kan jag inte gå med längre, av samvetsskäl. Jag är och förblir en evangelisk kristen. För många är det förstås smärtsamt att konstatera att en person man har följt under många år går på vägar där man inte längre kan följa. Trots den smärta det innebär tror jag det är angeläget att värna både sin egen och andras samvets- och övertygelsefrihet. Jag har därför sagt, och säger fortsatt, att jag respekterar det beslut som Ulf Ekman har fattat. Men jag går inte med, för det skulle strida mot min övertygelse."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar