Dagens Nyheter

27 mars 2014

Nyhetsflödet torsdag den 27 mars


Den postmoderna motsägelsefullheten
- Olof Edsinger i Efterkristus - "I dagens nummer av Budbäraren ger jag följande svar på Kenneth Ferms insändare i numret innan. Hans text hade rubriken: ”Antje är en god förkunnare, väl förankrad i vår kyrkas lära”. För enkelhets skull har jag även lagt in direktlänkar till de personer och citat som jag hänvisar till. Jag tror att detta är ett viktigt samtal!
Kenneth Ferm uttrycker sin förvåning över alla de människor, inte minst inom EFS, som har kommit med synpunkter på Antje Jackeléns uttalanden om jungfrufödseln och kristendomens relation till andra religioner. Eftersom jag själv tillhör dem som offentligt har problematiserat dessa vill jag här ge en förklaring till detta.
För det första är jag ju inte den ende som har reagerat. Professorn och ledamoten i Svenska kyrkans läronämnd, Eva Hamberg, reagerade på ärkebiskopshearingen genom att utträda ur Svenska kyrkan. Barbro Matzols på Kyrkans Tidning frågade sig i en ledare om Kristus i Svenska kyrkan är på väg ut i marginalen. Från det ateistiska lägret kom reaktioner på vad man uppfattade som ”dunbolsterteologi” – omöjlig att på ett sakligt sätt bemöta.
"

Vi kan inte ”ge Jesus till barnen”
- Per Olof Öhrn i Sändaren - "Vår söndagsskollärare var järnverksarbetare vid Degerfors järnverk. På söndagarna samlade han 10—12 pojkar i en grupp i söndagsskolan. Han hette Paul Stolpe, så här långt efteråt nämner jag hans namn. Säkert följde Paul någon plan för det vi talade om men han visade aldrig några planscher eller använde flanellograf, som var den tidens pedagogiska hjälpmedel. Han berättade och ville att vi skulle reagera på det han sa.
I en av samlingarna som jag minns sa han: ”i dag ska vi bara tala om Jesus”. Inte speciellt originellt. Men så formar han det som jag senare har förstått är en teologisk grundsyn för hur jag ska upptäcka och förstå Jesus i mötet med andra. Jag fick lära mig att jag kan aldrig vara före Jesus någonstans. Han är alltid före mig och hälsar mig välkommen. Hur jag än känner mig när jag vaknar på morgonen så finns han där och säger välkommen till den nya dagen, jag är med dig i dag. Om jag möter en okänd människa är Jesus redan hos henne, som han är hos mig.
"

Uthängd kyrkoherde kritisk till SvD-text
- Världen idag - "Helgens artiklar i Svenska Dagbladet om ett homosexuellt par i Kinna som utsatts för trakasserier var starkt vinklade och flyttar fokus från det verkliga problemet, säger biskop Per Eckerdal i ett uttalande. Den uthängde kyrkoherden – Owe Johansson – berättar för Världen idag att han ser detta som ett angrepp på kristna i stort och är orolig för följderna."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar