Dagens Nyheter

17 mars 2014

Nyhetsflödet måndag den 17 mars


Livets Ord betalar nu priset för Ekmans självcentrering
- Hans Marklund i Hemmets Vän - "När Ulf i olika artiklar beskriver sin teologiska svängning, som i artikeln i Dagens Nyheter  (söndag den 9 mars 2014) och motiverar sin konvertering, förklarar han inte varför det skulle vara mer bibliskt med den katolska läran om till exempel skärselden, bön om helgonens förböner, Maria som evig jungfru och syndfri, eller Maria som Guds moder, avlatsbreven och eukaristin. Där talar han mer om den apostoliska successionen, betydelsen av kyrkans tolkning av skriften, samt om påven som ofelbar och påvens ämbete. Enligt Ulf är Katolska kyrkans tolkning av skriften, med påven i spetsen, mer trovärdig och träffsäker än den protestantiska ordningen Sola Scriptura.
I den intervju som gjordes med Ulf och Birgitta Ekman av Lukas Berggren för Världen idag (söndag den 9 mars 2014) säger Ulf som en summering av konverteringen till Katolska kyrkan följande: ”vi kommer inte med hög svansföring, utan vi kommer därför att vi behöver vad Jesus har lagt i den Katolska kyrkan. Jag behöver sakramenten, jag behöver läroämbetet, jag behöver påven, jag behöver den tradition som de förvaltar. Jag har behov av kyrkan för min egen frälsning”.
Ulf Ekman sade också i SVT:s morgonprogram (måndag den 10 mars 2014) att han sökt sanningen och nu funnit den i den katolska läran.
"

Viktig precisering om den kristna enheten
- Olof Edsinger på efterkristus - "Den senaste veckan har bloggosfären fullständigt svämmat över av inlägg om Ulf och Birgitta Ekmans konvertering till Katolska kyrkan. Jag har  inte tänkt gå in på denna fråga här på Efterkristus, även om jag självklart har en hel del tankar även kring detta. Till exempel följande: Kanske var det en tydlig brytning mellan Ulf och trosrörelsen som behövdes för att den senare skulle kunna utvecklas i den takt och frihet som framtiden kräver?"

Derfor var reformasjonen viktig
- Norske Dagen - "Ulf Ekman har i en år­rek­ke ar­bei­det for økt kris­ten enhet og en av­spen­ning i for­hol­det mel­lom de ulike kir­ke­ne og tros­sam­fun­ne­ne som til sam­men ut­gjør kris­ten­he­ten. Men vi mener be­stemt at han tar feil der­som han tror at det ste­get han nå tar, vil være et bi­drag i disse en­hets­be­stre­bel­se­ne, skriver Vebjørn Selbekk på lederplass i Dagen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar