Dagens Nyheter

21 mars 2014

Nyhetsflödet lördag den 22 mars

Låt oss bryta tystnadsspiralen
- Lukas Berggren i Världen idag - "Inom sociologin finns en teori som går under namnet tystnadsspiralen. Teorin förklarar att ju mer ovanliga vi tror att våra övertygelser är, desto mindre benägna är vi att tala om dem. Och när vi inte framför våra övertygelser, framstår de som än mer ovanliga. Det blir en nedåtgående spiral, en tystnadsspiral. En minoritet är därför mindre benägen att tala om sina övertygelser, än vad majoriteten är. Det blir ett slags socialt grupptryck.
Ett effektivt sätt att påbörja en tystnadsspiral är att stämpla en övertygelse som extrem, ovanlig eller konstig. Det får människor med den sortens övertygelser att tystna. Och när de tystnar förs budskapet ifråga alltmer sällan fram. Det blir som en självuppfyllande profetia. Det här tricket används ofta av opinionsbildare. Genom att framställa vissa budskap som udda tystar man också dess budbärare. De blir offer för tystnadsspiralen.
"

Stefan Salomonsson: I förtvivlan sa jag ord som definitivt inte står i Bibeln
- Siewert Öholms blogg - "Jag vet att några nu tar tillfället i akt att smäda och förringa Ulf Ekmans betydelse för många människor. (Kanske en halv miljon runt om i världen)  Jag deltar inte i det. Tvärt om har jag i många år  försökt se och förmedla storheten i Ulf Ekmans verk och det resultat han kunnat visa på. Jag vet också att andra försöker uppväcka frikyrklighetens katolikhat från 50 talet. Inget är försvarbart. Men jag delar människors besvikelse och sorg. Jag känner den själv och personligt. Makarna  Ekmans handlande är obegripligt för många. ”Pastor Ulf” har i praktiken abdikerat. Att tala om att ”gå vidare” eller se nya sanningar, eller höra ett nytt tilltal, måste för de flesta kännas märkligt, och upplevas som att de som inte följer med de facto inte befinner sig ”i den nya sanna klarheten”. I värsta fall bär det spår av  ”andlig elitism”. De som står kvar får sopa upp och trösta. Ord som ”business as usual”  kan definitivt inte gälla i den här situationen."

Andens enhet kan inte skapas formellt
- Sven Nilsson i Hemmets Vän - "Beskedet att Ulf Ekman lämnar församlingen Livets Ord och allt det han varit med om att bygga upp under 30 år, för att bli upptagen i Katolska kyrkan, har naturligt nog väckt stor uppmärksamhet. För mig själv som lärde känna honom redan från början av 1980-talet och sedan följt honom på hans resa fram till nu, är hans drastiska beslut oväntat och obegripligt. Jag har ändå uppfattat vår relation som ett vänskapsförhållande men inget av detta har framkommit i våra samtal. Genom att jag tog ställning för honom under attackerna på 1980-talet kom jag att identifieras med Livets Ord och trosrörelsen, vilket fick konsekvenser för min egen väg. För mig var det ett sätt att vara trogen mot den vision av kristen enhet som jag levde med, när så gott som hela kristenheten i Sverige exkluderade Livets Ord."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar