Dagens Nyheter

5 mars 2014

Nyhetsflödet torsdag den 6 mars

Att skapa en ikon
- Annika Borg i Kristen Opinion - "En bild säger mer än tusen ord. Detta påminde min vän konstvetaren mig om när vi talades vid häromdagen. Min vän hade läst intervjun med biskop Antje Jackelén i Dagens Arena. Men det var inte i första hand det textmässiga innehållet som väckt min väns reflektioner utan bilderna av Jackelén. Läs texten och se bild HÄR.
Vad gäller innehållet kan det sammanfattas av artikelns ingress:
Sedan kyrkan skildes från staten för fjorton år sedan har kyrkan blivit mer aktivistisk. Och aktivismen har en ny inriktning: den siktar på den politiska makten och mot regeringen. Hur kommer den blivande ärkebiskopen Antje Jackelén hantera kyrkans nya politiska udd?


 När frågor och svar talar olika språk
- Cissi Glittvik i Sändaren - "Hur ser kyrkan ut som är relevant för sin samtid? Åt vilket håll ska kyrkan utvecklas och förändras för att bli mer begriplig för sin nutid?
Åh, vad jag tror att Jesus är relevant, vad jag önskar att vi kan förmedla det, hur jag nästan går i bitar av sorg när frågorna och förkunnelsen ligger på olika plan, hur jag drömmer om att alla skulle få känna sig självklara i alla församlingar, vad jag hoppas att vi hittar de rätta orden och det rätta livsuttrycket som speglar Guds närhet och gör att vi får vara en Kristusdoft bland människor, i de sammanhang som är våra. Helig Ande, hjälp oss att i alla möjliga och omöjliga sammanhang bekräfta, se och uppmuntra varandra, inspirera varandra till användandet av gamla tankemönster som håller och förnya dem som inte längre är relevanta. Ge oss mod, vilja och kärlek
"

Israel stoppet skip med raketter
- Norske Dagen - "Tidligere i dag klarte det israelske forsvaret å stanse et forsøk på å smugle en iransk skipslast med avanserte våpen ment for terroristorganisasjoner som opererer fra Gazastripen, heter det i en kunngjøring fra det israelske forsvaret onsdag.
Ifølge marinen ble skipet, som er registrert i Panama, stanset i internasjonalt farvann. Mannskapet på 17 skal ikke skal ha motsatt seg bordingen. Skipet vil bli brakt til en israelsk havn i løpet av de kommende dagene
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar