Dagens Nyheter

25 mars 2014

Nyhetsflödet onsdag den 26 mars

Alla kan bli pessimister! Det är inte lätt, men det går.
- Tommy Dahlmans blogg - "Alla kan bli pessimister. Det är inte lätt, men det går. Pessimism är ett själsligt tillstånd. Med andra ord ett sätt att tänka. Tänkandet kan avslöjas i uttryck som: ”Man ska inte glädja sig i onödan”. Eller som det svårmodiga norrbottniska ordstävet säger: ”Jag vaknade i morse och så var den dagen förstörd.” Det finns dock en sanning och ett innehåll i denna inställning som är värt att notera: Med denna livssyn kan saker gärna inte bli sämre. Vi går således mot ljuset var vi går."

Att bygga kyrka eller att göra lärjungar?
- Martin Alexandersson i Efterkristus - "Många utav oss har uppfattningen att vårt uppdrag som Kristi kropp handlar om att bygga den lokala församlingen och att när den är tillräckligt bra kommer människor att komma och bli lärjungar. Själva ”lärjungagörandet” tror vi ofta är något som sker per automatik när människor finns i den lokala församlingen. För egen del blev jag rejält utmanad i mitt synsätt för ett par år sedan då jag mötte en man som läste två, mycket välkända, bibelord. Det första är Jesu ord till Petrus efter att han har bekänt att Jesus är Messias: du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka (Matt 16:18) Och det andra är Jesu avskedsord i det vi brukar kalla missionsbefallningen: Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar (Matt28:19).
Dessa bibelord blev en riktig ögonöppnare! Jesus definierar sin del av uppdraget ”jag ska bygga min kyrka” och ger oss uppdraget att ”göra alla folk till lärjungar”. Det är lätt att inse att vi är många som har tagit Jesu plats och uppdrag (att bygga kyrka) och lämnat sitt eget uppdrag (att göra lärjungar) och att många församlingar mer försöker bygga kyrka än att göra lärjungar?
"

Vil plante kirker hos dem som har minst fra før
- Norske Dagen - "Rundt 800 er ventet til «Sendt» neste helg, som er den hittil største konferansen for menighetsplanting i Norge.
Hele 15 ulike organisasjoner står bak konferansen som arrangeres av det tverrkirkelige nettverket Dawn Norge. Konferansen er en del av en større mobiliseringsplan for planting av nye menigheter og fellesskap i Norge.
"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar