Dagens Nyheter

2 mars 2015

Nyhetsflödet måndag den 2 mars

Väckelsearv och framtid
- Stefan Swärd i Världen idag - "Den senaste tiden har det diskuterats försäljningar av gamla frikyrkor i Stockholms innerstad. I de senaste fallen har det handlat om gamla metodistkyrkor som nu hör till Equmeniakyrkan. Metodistkyrkan St Paul som nu är till salu, är intressant för där rappor­terades det första offentliga tungomålstalandet 1907, något som då uppmärksammades av Dagens Nyheter på förstasidan.
Den svenska frikyrkligheten växte fram från 1840- och 50-talet och framåt. Den första breda rörelsen var EFS som aldrig blev en verklig frikyrka, utan som alltid har varit en rörelse inom Svenska kyrkan. Baptisterna startade 1848 som en liten och förföljd rörelse men som upplevde en enorm väckelse och expansion under 1870-1880-talen. Frälsningsarmén öppnade eld 1882 och även den rörelsen upplevde en våldsam expansion och framgång under de första årtiondena. Svenska missionsförbundet bildades 1878 och utvecklades till att bli en mäktig folkrörelse. De gamla frikyrkosamfunden utvecklades till att bli frenetiska församlingsplanterare. Baptistkapell, armélokaler och missionshus etablerades överallt, runt om i hela Sverige."

Är den sekulära vetenskapen förutsättningslös?
- Professor Ola Hössjer på Claphaminstitutets hemsida - "Sverige är på många sätt fantastiskt. När vi ser vad som sker över världen ökar tacksamheten för att vi har demokratiska rättigheter, inte minst religionsfrihet. Vi har också en lång tradition av ett väl utbyggt socialt skyddsnät, med en valfärdsstat som hjälpt många människor ur fattigdom.
Samtidigt utmärker sig Sverige vid en internationell jämförelse som ett av världens mest individualistiska och sekulariserade länder. Det finns säkert många förklaringar till detta, men i denna artikel vill jag framför allt undersöka vetenskapens roll för att besvara frågan varför Sverige, liksom flera andra länder i västvärlden åtminstone till ytan blivit så sekulariserat och många gånger förpassat religionen till den privata sfären."



Är problemen korstågens fel?
- Kjell O Leijon, professor i religionsvetenskap, i Dagen
Den senaste tiden, inte minst i spåren efter de blodiga terrordåden i Köpenhamn och Paris, har en livlig offentlig diskussion förts kring våldsanvändning inom religioner. Bär kristenheten i väst på en kollektiv skuld till islam och därmed till Mellanösterns muslimer? Startade problemen mellan kristna och muslimer, väst och öst, i och med korstågen? Många svarar ja på den frågan och bidrar härigenom till ett föreliggande skuldbeläggningssyndrom i väst. Någon av god ordning frågar måhända: Är det den skulden vi håller på att betala av nu, exempelvis genom frånvaron av kritisk granskning av islamistiskt färgade staters syn på mänskliga rättigheter, såsom religionsfrihet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar