Dagens Nyheter

2 juli 2015

Nyhetsflödet torsdag den 2 juli

 Suspekt på grund av min kristna tro
- Dagen - "Det värsta är att man inte velat publicera reportage om förföljelse av kristna.
”Hur kan man förlita sig på information framtagen av någon som tror att en annan människa har gått på vatten?” Så sa en chef på ett medieföretag till en kollega när jag just hade gjort ett stort avslöjande om oegentligheter i en svensk myndighet. Min första reflex var att försvara mig, men det var i början av 2000-talet och jag var nykläckt journalist. Och jag tänkte att man säkert säger så om alla, även ateister. För hur kan man förlita sig på någon som rapporterar om att göra gott men själv inte tror på en godare makt?"

Lita på Gud även när bomberna faller
- Hans Weichbrodt i Världen idag - "Under hösten 2007 fick jag ett mejl som gjorde mig glad. Det kom från Israel Pochtar som är en messiansk, Jesustroende, judisk pastor i staden Ashdod i södra Israel. Han undrade om jag kunde komma till hans församling och predika vid en eller flera gudstjänster. Jag tackade snart ja och såg med förväntan fram emot när jag skulle komma dit. Allt eftersom höstmånaderna passerade, fylldes jag av mer och mer förväntan inför resan. När jag tänkte på besöket i staden, och min predikouppgift där, gjorde jag mig en inre bild av hur bra det skulle bli och hur härligt det skulle kännas.
Ungefär tio dagar innan vi skulle resa såg jag till min chock att det utbröt krig i landet. Detta innebar bland annat att det dagligen regnade ner ett antal missiler som sändes från Gaza mot södra Israel. Staden Ashdod var inte undantagen från detta missilregn, utan träffades av flera missiler så gott som dagligen. När jag följde nyheterna fylldes jag av alltmer oro och ängslan inför min resa som nu bara var ett par dagar bort. Jag ångrade att jag hade tackat ja och började tvivla på om det verkligen kunde vara meningen att jag skulle åka ner till Ashdod under rådande omständigheter."

Universitet, forskning och religion - Seminarium i Almedalen 2015
- YouTube -  Seminarium i Almedalen. Universitet, forskning och religion. Kristen tro och religion ställs ibland i motsatsställning till ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt. Är Gudstro förenligt med att bedriva vetenskaplig forskning? Finns det några motsättningar? Utifrån egna erfarenheter diskuteras akademiskt ledarskap och förhållningssätt till tro och religion.


It´s Thursday - by Howard Webber - Read HERE.


International Music Festival; Super Trade Shop - Salvation Army Today - 07.01.2015 - Watch the video HERE.

Frelsesarmeen satser i Finnmark - Finnmarken - Les HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar