Dagens Nyheter

18 juli 2015

Nyhetsflödet lördag den 18 juli

Handel med foster är en moralisk kollaps
- Per Ewert i Världen idag - "USA har skakats av avslöjandet om hur RFSU:s amerikanska systerorganisation Planned Parenthood i strid med lag och moral gör affärer med aborterade fosters organ. Till skillnad från RFSU driver organisationen också egna abortkliniker och är en stark lobbyröst för aborter långt efter vecka 22.
Planned Parenthood slog snabbt tillbaka med ett uttalande för att avväpna kritiken. Det är dock intressant att granska detta uttalande; det ger viktiga insikter också för debatten i vårt land.
De förnekar inte sakförhållandet. De tar verkligen fosters organ och säljer vidare. Men de förklarar frankt att de bara gör precis som alla andra: "hjälper patienter som vill donera organ för vetenskaplig forskning". Att jämställa en vuxen persons vilja att donera sina organ med att först avliva och sedan gravt skända ett ofött foster genom att sortera ut och sälja dess organ är cyniskt bortom alla gränser. Att "patienten" ifråga inte tillfrågats behöver knappast tilläggas."

Kommun bokar nyandliga träffar
- Dagen - "Inför sommaren har Trelleborgs kommun bokat och sålt biljetter till seanser och tidigare-liv-meditationer i Smygehuk.– Jag tror att många med mig ifrågasätter att sådana arrangemang ingår i kommunens officiella turistutbud, säger Elisabeth Hedfors, sommarboende nära Smygehuk.
Elisabeth Hedfors och hennes familj är sommarboende i närheten av Smygehuk i Trelleborg sedan 40 år. Det är Sveriges sydligaste udde och lockar mängder av turister varje sommar. Under den varma delen av året förmedlar Trelleborgs kommun en uppsjö av evenemang i Köpmannamagasinet mitt i den pittoreska miljön. Veteranbilsträff, cirkus, musik och loppisar blandas. I år är det första gången som kommunen gjort bokningar med andlig inriktig. Olika kyrkor har då och då fått komma för att spela musik.
– Kristna andakter har vi försökt att undvika, säger Ditte Fagerlund, som arbetar på Trelleborgs kommuns näringslivskontor."

40 års heltidstjänst för Gud
- Hemmets Vän - "Viktiga vändpunkter i människors liv kan komma överraskande. Linda Bergling frös när hon stod utanför en kyrka i Uppsala och väntade på några kompisar. Som vänsterradikal  fanns hon i Vietnamrörelsen och miljörörelsen. Hon ville stå på barrikaderna, se samhället förändras. Nu hörde hon rösten inom sig: Gå in och värm dig i kyrkan! Där inne stod Jesusfolket och sjöng lovsånger i Anden. En totalt främmande, ny värld, som hon inte kunde hantera...
– Där inne i kyrkan letade jag efter en dirigent till den underbara sången. Jag såg tårarna, glädjen och blev berörd. Jag som hade tänkt doktorera i rättsvetenskap skulle kort därefter bli frälst hemma i en lägenhet i Stockholm där jag bl a mötte författaren Ylva Eggehorn och teologen Gösta Höök. När de vittnade för mig vad Jesus gjort i deras liv förstod jag att om jag säger nej till det jag mött, så går jag förlorad. Säger jag ja innebär det evigt liv!"


Kjent og lest av alle mennesker - Jostein Nielsens blogg - Les HER.


"Darling, I've found my destiny.” Part One - Mark A. Kellner - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar