Dagens Nyheter

17 juli 2015

Nyhetsflödet fredag den 17 juli

Läsaren i oss?
- Per Danielsson i Hemmets Vän - "Visst har du hört uttrycket: ”Säg mig vem du umgås med och jag ska säga dig vem du är?” Nu dyker ett nytt uttryck upp, värt att reflektera över: ”Säg mig vilka böcker du har i din bokhylla och jag ska säga dig vem du är!” Jag tillhör dem som gärna kastar ett öga i folks bokhyllor när jag är hemma hos någon. Nu säger också forskare och poliser att det kan vara viktiga pusselbitar för att förstå människors handlingsmönster och livsinriktning...
Jag är inte alls motståndare till att man läser olika slags litteratur. Men den inre människan, behöver också berikas. Därför skulle läsaren i den klassiska bemärkelsen behöva väckas till liv igen. Du blir vad du läser tror jag är verkligen sant. Och Jesus var också tydlig att vad som förs in i själen är det som verkligen påverkar oss. Därför behöver vi fundera och kanske titta igenom vad som finns i våra bokhyllor, vad som kanske kan rensas ut eller möjligen fyllas på av annat slag?"

Vi är på drift i samtidens flod
- Joel Halldorf i Dagen - "Viljan att hålla alla dörrar öppna är en attityd i tiden. För några år sedan förknippades den mest med unga människor, som var ovilliga att boka in saker av rädsla för att något bättre skulle dyka upp. I dag finns denna engagemangsundvikande tendens i alla generationer....
Samtidigt är detta en väldigt utsatt form av frihet. För där tidigare generationer kunde följa i fädernas spår tvingas vi uppfinna oss själva och våra liv. Redan på studentflaken kommer ångesten krypande, när man lämnar tonårens socialt välordnade liv för ett språng ut i det okända. Nu gäller det att skapa sig själv, och sedan, när man är klar, vara beredd att omskapa sig igen.
Därför finns det i vår kultur en underström av längtan efter det stabila och lokala. Allt fler talar om platsens betydelse, och det finns en trevande vilja att ge sig hän, engagera sig, och få tillhöra ett sammanhang."

Fosterdelar används även i Sverige
- Världen idag - "I USA är reaktionerna kraftfulla efter att ett filmklipp blivit känt där en ledande person inom Planned Parenthood talar om att sälja kroppsdelar från aborterade foster. Men också i Sverige används vävnad från aborterade foster i forskning och medicinska experiment.
Videon där Deborah Nucatola, en av de ledande personerna inom Planned Parenthood, i detalj redogör för hur organ från aborterade foster kan säljas, får också politiska följder i USA. Washington Post uppger att åtminstone två delstater liksom amerikanska kongressen har påbörjat utredningar om Planned Parenthood.
Den svenska pro life-organisationen Ja till livet reagerar kraftfullt på avslöjandet i USA.
- Min första tanke var att detta kan inte vara sant, men jag inser nu att det faktiskt förekommer, säger Malin Schelin, informatör på Ja till livet."


Jomfru Maria ledet Ekman til katolisismen - Dagen - Les HER.


Nuclear Deal Pushes Israel Aside, Raises Iran To Leading US Partner And Ally - Prophesy News Watch - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar