Dagens Nyheter

3 apr. 2014

Nyhetsflödet fredag den 4 april


Kristna värden – politiskt känsligt - Mats Svegfors i Kyrkans Tidning - "Så sent som 2001 talade moderaterna mycket tydligt i sitt idéprogram om den kristna grunden inte bara för den egna människosynen utan om dess betydelse för människosynen över huvud taget i det svenska samhället. I 2011 års moderata idéprogram är kristendomen bortopererad.
Nu är det blott kristdemokraterna som talar om den egna människosynen som ”kristen”. Av någon besynnerlig anledning finns det närmast en beröringsskräck i svensk politik visavi vårt kristna arv och den mycket starka kristna värdegrund som svensk politik och svenskt samhällsliv faktiskt vilar på
."
 

Kyrkoledarnas Israelresa kamouflerad ensidighet

- Siewert Öholm i Världen idag - "Det är bra att så många kristna som möjligt besöker Israel och områdena Judéen och Samarien. Bara genom samtal och ”ögonkontakter” tror jag att ett långsiktigt förtroende kan byggas. Därför var det bra att några kyrkoledare tog sig tid att åka iväg. Det som ändå förvånar är dels sammansättningen av deltagare, dels motivet ”att bli mer förtrogna med det så kallade följeslagarprogrammet” SKR:s tveksammma fredsprojekt, och dels de slutsatser man drar efter resan.
Av de som åkte var fyra av fjorton tjänstemän i SKR. Fyra kom från romersk katolska eller ortodoxa samfund. Fyra  frikyrkoledare (Equmeniakyrkan, Sv. Alliansmissionen, Frälsningsarmén och den lilla Svenska Frälsningsarmén) deltog, samt två från Svenska kyrkan; en domprost från Karlstad och Anders Weijryd.
Svenska kyrkans och Equmenikyrkans ideologiska ensidighet i Israelfrågan är välkänd. De ortodoxa och katolska kyrkorna har en hel del att bevisa och lära innan de blir fullt trovärdiga som sanningsvittnen. Att Alliansmissionen och Frälsningsarméns ledare deltar kan vara berikande för dem, men aningen godtroget
."



Ronny Andersson – hårdrockaren som blev frälst
-Inblick - "Ronnys föräldrar skiljde sig när han var liten och han började att missbruka redan som fjortonåring. Åren gick och Ronnys lillebror var den förste att ta emot Jesus.
– En kväll var jag på fest. Jag kände att jag måste ta mig därifrån och tog på mig kläderna och började gå hela vägen hem.
Ronny gick och tänkte på sin bror som hade det där speciella ljuset omkring sig.
– Det bara lyste om honom, det var Kristus inuti honom. Jag stannade vid en skola och satte mig ner vid ett staket och började be. "Ja, Gud du ser mitt liv. Du måste hjälpa mig. Jag vill ha det brorsan har."
När Ronny kom hem fick han sitt livs möte hemma i sitt eget kök. Jesus själv kom på besök....
"

Unison satsing på menighetsplanting
- Norge idag - "Den tverrkirkelige konferansen SENDT 2014 ble historiens største og bredeste mobilisering for menighetsplanting og evangelisering i Norge. Nå erklærer 15 kirkesamfunn og organisasjoner at de til sammen har som mål å plante 400 menigheter de neste ti årene."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar