Dagens Nyheter

16 okt. 2014

Nyhetsflödet fredag den 17 oktober

Enbart utbildning räcker inte
- Sverre Larsson i Världen idag - "Utbildning är naturligtvis bra och inte att förringa, men den bör inte få undantränga det som är den verkliga orsaken till seger och framgång i Guds rike. Jag håller mig till pingströrelsen som jag denna höst levt med i 70 år. Det betyder att jag med egna ögon sett framgångsåren då kyrkor och enkla lokaler fylldes till sista plats, inte minst gällde det väckelsemötena på söndagskvällar.
Från talarstolarna hördes brinnande predikningar under det att budskapet ackompanjerades av åhörarnas entusiastiska bifall. Pastorernas och evangelisternas förkunnelse fick verkligen en massiv uppbackning och inte sällan förekom tungotal med uttydning. Det är en oerhörd skillnad mellan den tidens möteskultur och dagens. Det betyder inte att jag vill förringa vår tids mötesupplägg, men jag söker förklaringen till framgången då och tillbakagången nu."

Det är dit vi ska…
- Marcus Birros blogg - "När man väl klivit innanför dörrarna till offentligheten är det svårt att hitta ut.
När jag var ung trodde jag lyckan fanns i att vara känd. Jag är inte ung längre och väldigt mycket i mitt liv har förändrats. Jag beklagar mig inte heller. Mitt yrke handlar väldigt mycket om just offentlighet. Skrivande är kommunikation. För att kunna beröra någon, eller trösta någon, måste man mötas först.
När allting är på topp är det inga problem att vara offentlig. Men när något kärvar, när en relation krånglar eller någon gör något han eller hon ångrar, då är det inte lika roligt längre. De flesta viker ner sig då, drar sig undan, svarar inte på frågor, blir arg, vresig och direkt oförskämd mot samma journalister som de kort tid dessförinnan själva kontaktat för att få de att skriva något."

Hög tid för Ärlebiskopen att träda fram
- Olof Edsinger i Kyrkans Tidning - "Håller Svenska kyrkan på att odla en rädslans kultur? Jag ställde frågan i Kyrkans Tidning nummer 33/14, och i två månader har den nu diskuterats på debattsidan. Tyvärr är jag mer övertygad än någonsin om hur stark denna kultur har blivit.
Först ut var ÄB:s teologiska sekreterare. Han både citerar mig fel och slår in öppna dörrar genom att konstatera saker som jag redan har skrivit. Mest slående är dock att han inte säger ett ord om det som var min insändares huvudärende.
Varför kan vi inte bara få höra ÄB säga: ”Vi vill inte ha en kyrka som sorterar ut präster med en klassisk syn på Bibel och äktenskap. Vi står fortfarande för kyrkostyrelsens förarbete till beslutet om samkönade äktenskap.” Oavsett var besluten fattas kan ju ÄB sända signaler till sin kyrkas lokala ledarskap – om hon vill."

Paven: ‘Vi endrer ikke læren nå’
- Vårt Land - "Vatikanet ber verden ta «homovennlig» rapport fra den pågående familiesynoden med knusende ro.
«Katolske biskoper tok et uventet steg i å ønske homoseksuelle velkommen i kirken», har den engelske avisen The Telegraph skrevet. «Vatikanet signaliserer et skifte i synet på homofili», fulgte BBC opp. I Norge omtaler nyhetsbyrået NTB dokumentet som «oppsiktsvekkende»....
Etter at overskriftene har florert i internasjonal presse ber nå Vatikanets pressesjef og delegater ved synoden verdenspressen om å besinne seg.
– Synoden er en del av et pågående arbeid, og dokumentet vi la fram mandag er ikke en endelig lære om Den katolske kirkes syn på familien, sier Federico Lombardi, pressesjef i Vatikanet, ifølge Vatikanradioen.
En av delegatene ved toppmøtet, kardinal Wilfred Napier fra Sør-Afrika, er bekymret for ordlyden i rapporten som han mener kan skape urealistiske forventninger."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar